Hlavní obsah

Ministři chtějí zatrhnout páteční jízdy kamiónů po celý rok

PRAHA

Na celoročním zákazu pátečních jízd kamiónů se dohodli ministři Aleš Řebíček (ODS) a Martin Bursík (Strana zelených). Přitom právě spory mezi ODS a zelenými dosud celoroční zákaz blokovaly.

Článek

Zatím mají kamióny zákaz jen během letních prázdnin. "Potvrzuji, že elementární dohodu máme a na právní úpravě pracujeme," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček k možnosti zákazu jízdy kamióny po celý rok.

V médiích se spekulovalo, že by návrh mohl platit již letošního září, ale k tomu zřejmě nedojde. "Září je velmi optimistická lhůta, vzhledem k tomu, že žádný návrh není hotov," řekl k tomu Řebíček.

Prozatím nesmějí kamióny jezdit během letních prázdnin v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00. Po celý rok platí pro kamióny zákaz v neděli od 13:00 do 22:00. Nově by pro kamióny měl podle Bursíkových slov platit celoroční zákaz v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli po celý den až do 22:00.

Jde o kompromis, neboť v původním návrhu se hovořilo o celoročním zákazu také pro sobotu. Z analýz, které si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, však vyplývá, že sobotní provoz je klidný, takže zákaz není nutný. Celoroční zákaz prosazují především zelení, naopak zástupci ODS byli zatím většinou proti.

Dopravci se budou bránit 

Podle informací lidí z oboru však dosud není dobojováno. Lze očekávat silný tlak dopravců i průmyslových podniků, aby návrh neodešel do Sněmovny. Pokud se tak přesto stane, další bitva bude svedena na parlamentní půdě, kde se předpokládá mocný lobbing. Dopravci totiž s rozšířením zákazu zásadně nesouhlasí.

Podle nich by širší regulace negativně ovlivnila hospodářství, neboť zásobování by se omezilo na čtyři dny v týdnu.

Se zákazem nesouhlasí ani průmyslníci, kteří by údajně v případě jeho zavedení přišli až o deset miliard korun ročně. Škody by vznikly proto, že průmyslové podniky by musely ukončit provoz již v pátek kolem 15:00. Výrobci často také používají takzvaný systém just-in-time, kdy jde materiál z kamiónu přímo do výroby, a nemají tak dostatečné sklady pro předzásobení.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám