Indonéská nízkonákladová letecká společnost Lion Air si od Boeingu objednala 56 letadel 737-900ER v celkové hodnotě více než 4,4 miliardy dolarů. Závěrečná cena však obvykle bývá nižší, protože aerolinky získávají od výrobců různé slevy.

Lion Air si současně zajistil přednostní kupní právo na dalších 50 těchto letadel, které mohou přepravit až 220 cestujících. Indonéská národní letecká společnost Garuda si pak objednala čtyři letadla 777.

Boeing připravuje nový letoun

Airbus zatím v Singapuru neoznámil žádnou velkou objednávku. Pouze korejské aerolinky Korean Air Lines v pondělí uvedly, že koupí další tři dvouposchoďová letadla A380. Doposud měly korejské aerolinky objednávku na pět těchto největších komerčních letadel světa.

Boeing koncem minulého měsíce oznámil, že odloží o další tři měsíce testovací let a dodávky svého nového letadla 787 Dreamliner. První letadla se tak ke svým majitelům dostanou až na počátku příštího roku. Boeing odložil termín již potřetí.

Letoun 787 je prvním novým projektem firmy od roku 1995, kdy začal létat model 777. Boeing vkládá do nového modelu velké naděje a v příštích dvaceti letech plánuje vyrobit až 2000 těchto letadel. Model 787 Dreamliner je prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z uhlíkatých vláken namísto hliníku. Je tak výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla a díky tomu má mít i nižší spotřebu paliva a levnější údržbu. Firma má již více než 700 objednávek na nové letadlo od nejméně 50 leteckých společností.

I přes zpoždění je však podle většiny analytiků na tom Boeing s výrobou nového letadla lépe než konkurenční Airbus. Ten měl se svým letadlem A380 zpoždění téměř dva roky a přišel kvůli tomu o téměř miliardu eur, napsala agentura AP.

Irák chce na 40 letounů

Podle France 24 chce čtyři desítky Boeingů koupit i irácká společnost Iraqi Airways. Hodnota obchodu má být až pět miliard dolarů. Součástí zakázky má být i šest bombardérů.

Doposud má iracká letecká společnost troje z počátku devadesátých let. O většinu letounů země přišla v roce 2003 během invaze Američanů. Následně však byla letecká doprava výrazně obnovena. Následující rok totiž Iraqi Airwyas začala opět provozovat mezinárodní linky.