Počet obyvatel ČR se přitom bude podle odhadů demografů dlouhodobě pohybovat okolo současných deseti miliónů.

A ještě jeden faktor budou muset vzít firmy i reklamní průmysl na vědomí – prodlužuje se věk odchodu do důchodu, do penze se bude s velkou pravděpodobností odcházet v 65 letech.

Šance pro firmy

Stárnutí populace se proto už dnes stává spíše výrazným impulzem pro rozvoj podnikání. Novým oborem stavebnictví se stává výstavba nízkometrážních bezbariérových bytů pro starší, sdružené v určité komplexy se všemi doprovodnými službami. Zatím mají jedinou vadu – byt v takovém komplexu stojí také 2,5 miliónu korun. Také služby jsou na úrovni, ale vyžadují měsíčně náklady v tisícikorunách.

Pomalu se rodí i specializované obchody pro starší generaci, kde místo šedé konfekce najdete moderní látky i střihy. Jediný rozdíl od obchodů pro mladé spočívá například v zařízení a velikosti převlékacích kabinek, větší šířce uliček uvnitř obchodů a ve speciálně proškolené, empatické obsluze.

Novým oborem pro podnikání se stávají i různé vzdělávací, odborné a rekvalifikační kurzy. Prudce se rozvíjejícím oborem jsou už dnes různé služby pro seniory, včetně například specializovaných cestovních kanceláří.

Šancí pro mediální specialisty budou zřejmě i reklamy na zboží určené pro starší generaci. Jejich kupní síla totiž vyvolává velmi silnou konkurenci mezi výrobci, například farmaceutických přípravků a léčiv. Doba, kdy jedinou reklamou určenou starším občanům byl spot propagující lepidlo na protézy, je naštěstí již minulostí.

Stárnutí není jen negativní jev

Česká společnost zatím není příliš příznivě naladěna na starší generaci. Stárnutí české populace se často zbytečně líčí pouze jako hrozba pro ekonomiku, důvod pro vybírání vysokých daní. Prodlužování věku do důchodu je zase bráno jako dlouhodobé obsazování dobře placených míst „starými místo mladých“. To vyvolává u části mladé generace vůči starším lidem averzi.

Firmy zatím nechtějí přijímat starší zaměstnance, protože jednak jim musí dávat vyšší platy, jednak proto, že je považují za méně výkonné. I proto je obtížné pro lidi po padesátce najít odpovídající zaměstnání. Někdy jde o maličkosti – nabídka oděvů pro starší stále připomíná výprodej, sehnat hezké oblečení odpovídající velikosti je obtížné. I to však přispívá k frustraci starší generace. Společenské klima je naladěno na výkon, kult mládí a štíhlosti, úcta ke stáří se stává vzácným jevem, což narušuje mezigenerační solidaritu.

Starší lidé jsou na trhu práce vnímáni stereotypně. Vyloučení z trhu práce ale vede k vyloučení ze společnosti.