„Škoda Electric vyvíjí pohon, do konce letošního roku by měl autobus být smontovaný,“ řekla Novinkám mluvčí Škoda Holding Radka Pistoriusová.

Ivo Váša z ÚJVŘ míní, že vodík je palivem budoucnosti. „Ropu nemáme a dovážíme z daleka, ale kdo ví, jak to bude dál. Je nutné se připravit na alternativu. Vodík zůstane s výhledem na několik desítek let dopředu,“ komentoval pro Novinky Váša.

Projekt za desítky miliónů korun financují místní i evropské fondy. Základním zdrojem energie pro elektromotor o výkonu kolem 50 kilowatt (67 koní) budou palivové články a akumulátory.

Vozidlo bude vybaveno čtyřmi tlakovými nádržemi umístěnými na střeše vozu. Se spotřebou zhruba osm kilogramů na sto kilometrů dojede na jedno naplnění zhruba 250 až 300 kilometrů. Autobus bude vodík tankovat u první vodíkové stanice v ČR, kterou v Neratovicích postaví firma Linde Gas, uvedla ČTK.

Podle Pistoriusové se zatím nedá hovořit o sériové výrobě. „Až první kilometry ukáží, zda je projekt životaschopný či nikoli,“ dodala. Váša připomněl, že prototyp bude mít spoustu položek ke zlepšení.