Na problém upozornilo Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS). "Zvláště by se na to měli soustředit majitelé zcela nového vozu. Zde může podobná služba ušetřit každý rok i tisíce,“ upozornila mluvčí SOS Ivana Picková.

Podle SOS lze havarijní pojištění rozdělit do tří skupin podle metody výpočtu pojistné hodnoty - cena nového auta, hodnota časová či obecná. Právě při volbě časového či obecného způsobu výpočtu hraje v případné škodné události zásadní roli tabulková (tržní cena vozidla). Při tomto postupu ocenění lze na pojistném ušetřit přinejmenším několik stokorun ročně.

Z dvanácti pojišťoven působících na tuzemském trhu, které SOS oslovilo, jich pět automatickou možnost každoročního přepočtu zahrnuje do pojistné smlouvy. Zbylé pojišťovací subjekty využívají toho, že lidé o rekalkulaci, která vyplývá ze zákona, vůbec nevědí.

Pojišťovny se brání

"Pokud bychom chtěli neustále měnit výši pojistného na složenkách, které posíláme klientům, vedlo by to ke zdražení pojistek. Takový model by byl provozně a administrativně náročnější," řekl Novinkám mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Podle něj většina škod v havarijním pojištění jsou částečné škody, při kterých pojišťovna plní v tzv. nových cenách. Pokud si klient přeje vypočítat novou smlouvu, není nic snadnějšího, než aby se obrátil na pojišťovnu.

„Na trhu v současnosti existují pojišťovny, které pojistku proti havárii nebo krádeži vozidla s tzv. automatickou devalorizací ceny ve své nabídce již mají. Některé aktuálně na poptávku trhu teprve reagují a v průběhu roku 2008 tyto typy produktů postupně zavádějí,“ řekla Novinkám Ema Novotná z České asociace pojišťoven.

Dodává, že v první řadě vždy záleží na klientovi, pro jakou variantu se rozhodne – zrušit, změnit či přepracovat stávající smlouvu může kdykoliv.