Hlavní obsah

ČEZ vytáhl do boje o zákazníky srovnávací reklamou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Energetická společnost ČEZ zahájila boj o zákazníky konkurence. Ve své kampani tvrdí, že ve srovnání s dalšími dvěma prodejci elektrické energie, společnostmi Pražská energetika a E.ON, je levnější. Konkurence se brání tím, že takové tvrzení nelze zobecnit, protože se týká jen vybraných tarifů.

Foto: Novinky

ČEZ svou novou kampaní útočí na konkurenci.

Článek

"Chceme ukázat, že trh s elektřinou funguje a chceme tou kampaní rozpoutat větší povědomí o tom, že dodavatele elektřiny si můžeme vybrat," potvrdil Novinkám mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž.

Podle něj kampaň, která se vymezuje vůči konkurenci poběží několik týdnů a ČEZ do ní investoval na dvacet miliónů korun.

Konkurenci se kampaň nelíbí

"Kampaň ČEZ vychází z jediné sazby," řekl mluvčí Pražské energetiky Petr Holubec. ČEZ podle vlastního vyjádření srovnával nejběžnější tarif s distribuční sazbou D02d, kde jeho cena vyjde letos nejlevněji; podle Holubce to ale zdaleka neplatí pro všechny produkty.

"Například pro topné tarify (akumulační vytápění či přímotopy) vychází nabídka Pražské energetiky levněji," řekl Holubec. Porovnat ceny konkurence mohou lidé i firmy prostřednictvím kalkulačky na webu Energetického regulačního úřadu, obdobný formulář na svých stránkách umístil i samotný ČEZ.

ČEZ zahájil kampaň prostřednictvím billboardů či reklamou v denním tisku. Lidé tak v inzerátech mohli spatřit "NePREplácejte účty. ČEZ je levnější!" a "NejsmE ONi. ČEZ je levnější!".

Slogany jsou nešťatsné, míní analytici

"Slogany se mi zdají trochu nešťastně zvolené, protože mohou poškodit dobré jméno konkurenčních firem," řekl odborník na reklamu Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické. I přesto, že je srovnávací reklama v Evropské unii povolena, měl se ČEZ podle Mikeše ve svých tvrzeních odvolat na nějakou nezávislou instituci. Firma se podle něj také snaží vylepšit svůj obraz po zprávách o příjmech vedoucích manažerů z motivačního akciového programu.

"Považuji kampaň za spíše mimořádný marketingový nástroj," řekl analytik Cyrrus Jan Procházka. "Nechápu však, proč s ní ČEZ přišel až začátkem roku. Lidé o změně dodavatele uvažují spíše na konci roku, kdy firmy oznamují své ceníky na další období," dodal.

Od společnosti ČEZ, která má na trhu s elektřinou zhruba 45procentní podíl, odešla ke konkurenci v posledních letech řada odběratelů, především středních a větších podniků. "ČEZ chce nyní alespoň část z nich získat zpět," řekl Procházka.

Rozdíly v cenách firem, které nyní proud lidem nabízejí, nejsou letos podle Procházky příliš velké. Rozpětí cen se ve srovnání s loňském zúžilo, protože ČEZ stanovil cenový nárůst spíše na dolní hranici a ostatní se museli jeho cenové nabídce přizpůsobit. Přechod se tak nemusí domácnostem s nízkou spotřebou vyplatit.

Dodavatele elektřiny navíc nelze změnit ze dne na den, prodejci totiž mívají několikaměsíční výpovědní lhůty. Pokud by se například domácnost rozhodla pro změnu nyní, za ceny nového dodavatele bude elektřinu odebírat až ve druhé polovině roku.

Experti radí, že o změně se vyplatí uvažovat domácnostem, jejichž roční účty za proud dosahují desítky tisíc korun. Nikdo však nezaručí, že i za rok bude jiný dodavatel stejně výhodný jako letos.

Na trhu jsou i menší hráči

Vedle tří velkých prodejců nabízejí elektřinu českým domácnostem i malí dodavatelé, například firmy Bohemia Energy či Bicorn, která nakupuje elektřinu od majetkově provázané Moravia Energo. Obě firmy chtějí rovněž získat na nejnižší ceny. Firmy si mohou na rozdíl od domácností vybírat z desítek konkurenčních nabídek.

Reklama

Výběr článků

Načítám