Až trojnásobný počet žádostí o výměnu zboží evidují po vánočních svátcích obchody s oděvy Marks & Spencer. "Většinou se jedná o výměnu nevyhovujících velikostí, vrácení zboží jako takového je jen v malém měřítku," řekla mluvčí společnosti Marks & Spencer Renáta Fišerová. Dodala, že lidé mohou v prodejnách Marks & Spencer nenošené a nepoškozené zboží vrátit či vyměnit do 90 dnů od zakoupení.

V jednom kole jsou po Vánocích také pracovníci zákaznického oddělení obchodů Tesco. "Zájem zákazníků o službu vrácení zboží roste každoročně nejvíce po Štědrém dnu. Přestože zákazníkům nabízíme možnost zboží vrátit bez časového omezení, nejvíce lidí této služby využije bezprostředně po vánočních svátcích," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Lucie Turnovská.

"Zájem byl ve srovnání s běžným obdobím až o 100 procent vyšší," uvedla. Největší zájem je podle obchodníků o výměnu textilu, který lidé našli pod vánočním stromkem.

Vrácení věcí umožňují téměř všichni obchodníci

Některé zboží ale nelze obchodníkům vrátit. Jde například o telefonní kupóny, CD, DVD či holící strojky. Obchody Tesco nevymění například ani potraviny, cigarety, knihy či spodní prádlo, pokud není zabalené v neporušeném původním obalu.

Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivany Pickové vrácení nevhodných vánočních dárků umožňují téměř všichni obchodníci. "Projevují opravdu dobrou vůli, protože mění nebo přijímají zpět dárky, u nichž se dárce netrefil do vkusu či velikosti, nebo se stejných dárků sešlo pod stromečkem několik," sdělila Picková.

V internetových obchodech mohou lidé podle zákona zboží vrátit do 14 dnů od jeho zakoupení, a to bez udání důvodu. Prodávající pak musejí do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení. Tato množnost ale neplatí například pro CD a DVD s porušeným obalem.