Hlavní obsah

Nejvíce biopotravin je v malých obchodech

ČESKÁ REPUBLIKA

České biopotraviny mají největší zastoupení v nabídce specializovaných obchodů. Na pultech obchodních řetězců jich je zatím k dostání méně. Jejich nákup v obchodních řetězcích ale vyjde o něco levněji než v prodejnách zaměřených na tento druh zboží. Vyplynulo to z průzkumu, který v Praze provedlo sdružení Pro-Bio Liga.

Článek

Jan Valeška z tohoto sdružení pro Právo uvedl, že ve specializovaných prodejnách bylo k dostání 57 z 59 sledovaných položek nákupního košíku, přičemž 39 jich bylo českého původu. „Mezi řetězci se v šíři biosortimentu nejlépe umístil Interspar s 43 výrobky z 59 sledovaných, avšak 34 z 43 položek nákupu zde pocházelo ze zahraničí," sdělil Valeška.

Při srovnávání cen bioproduktů ve specializované prodejně a v řetězci Interspar byla podle něj celková útrata za biopotraviny v hypermarketu o 8,6 % nižší. Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializovaných prodejen obchodní řetězce Billa (15 položek nákupu), Hypernova (12) a Globus (10).

„Mezi nejsnadněji dostupné biopotraviny patří vybrané mléčné výrobky, mouka a brambory. Například mléko bylo v nabídce v devíti sledovaných prodejních místech a ovocný jogurt v osmi," podotkl Valeška.

Biokvalita vyjde asi dvakrát dráž

Cena biopotravin je však ve srovnání s tradičními potravinářskými výrobky až několikanásobně vyšší. Částka vydaná za kontrolní rodinný nákup v biokvalitě byla podle sdružení Pro-Bio Liga přibližně o 102 procenta vyšší ve srovnání s běžnými potravinami. Mezi výrobky s největším cenovým navýšením patřilo bio drůbeží maso, které bylo o 450 procent dražší.

O 176 až 430 procent pak byla vyšší cena například kilogramu brambor, mrkve či cibule v kvalitě bio. „Ne vždy však musí být biopotraviny dražší. Čerstvý kozí biosýr domácí provenience bylo v říjnu možné zakoupit až o čtvrtinu levněji, než byla cena konvenčního výrobku obdobné kvality. Nižší cenu měl ve vybraných prodejnách i biomed či třtinový cukr," upozornil Valeška.

Zájem o biopotraviny se v Česku v posledních letech výrazně zvyšuje. Například v roce 2006 vzrostla poptávka o 49 procent a za loňský rok lze podle odborníků očekávat až dvojnásobný nárůst. Obchodníci loni kvůli vyšší poptávce výrazně rozšířili nabídku biovýrobků.

Například společnost Tesco Stores ČR loni uvedla na trh 120 nových biovýrobků prodávaných pod vlastní značkou Tesco Organic, která zahrnuje čerstvé a trvanlivé potraviny. Tesco tak zdvojnásobilo nabídku bioproduktů.

Reklama

Výběr článků

Načítám