Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který je jediným příjemcem mýtného, počítal s výnosem 4,6 miliardy. Elektronický mýtný systém v ČR funguje přesně rok.

Skutečné výnosy potvrdily spíše optimistické odhady z počátku roku 2007. Největším pesimistou byl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Ten tipoval, že mýtné vynese asi 2,4 miliardy korun a státu, po zaplacení téměř dvou miliard Kapschi za služby a splátku systému, nezbude téměř nic. Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos hádal tři miliardy. Naopak jiné odhady hovořily o vyšších sumách; přibližně se trefil šéf Kapsche Karel Feix.

Odborníci, které nedávno oslovila ČTK, připisují vyšší výběry především ekonomickému růstu a vysoké spotřebě zboží. Kolem dálnic rostou obří logistická centra a v průmyslových zónách přibývá montoven nejrůznějších produktů. Některé firmy přitom materiál do výroby přesouvají přímo z kamiónů a šetří tím skladové prostory. Ekonomický růst zažívá celá Evropa a ČR slouží také jako tranzitní země.

Mýtné se v ČR loni vybíralo na necelé tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti platit podléhají zatím jen vozy vážící 12 tun a více. V systému je jich nyní zaregistrováno zhruba 250 000; jeden kilometr jízdy na dálnici je stojí v průměru 4,05 koruny. Od 1. ledna stát navíc pro kamiony zpoplatnil 172 kilometrů silnic první třídy, kde je průměrná sazba 1,9 Kč na kilometr.

Zavádění mýtného provázely problémy

Budování elektronického mýtného v České republice provázely nemalé problémy a do poslední chvíle nebylo jasné, zda se systém podaří spustit včas od 1. ledna 2007. Kvůli stížnostem neúspěšných účastníků tendru o mýtné se výstavba systému pozdržela o několik měsíců. Stát tak rozdělil zakázku za 22 miliard na dvě etapy, dálnice a silnice první třídy.

Systém se nakonec podařilo zprovoznit jen na dálnicích a rychlostních silnicích; plánované zpoplatnění 1200 kilometrů silnic první třídy se neuskutečnilo. Místo toho se stát dohodl s Kapschem, že tento vystaví mikrovlnný mýtný systém na všech dálnicích, jejichž stavba začne do roku 2017. Cena zakázky se nemění.

Ve hře je však stále i zpoplatnění silnic nižších tříd. Pokud analýzy ministerstva dopravy ukážou, že by to ekonomicky mělo smysl, úřad vypíše nový tendr. Na rozdíl od nynějšího systému na dálnicích, kde kamiony hlídají ocelové brány a mikrovlny, by silnice nižších tříd v budoucnu hlídala družice. Dříve se však dočkají malé nákladní vozy, které váží od 3,5 do 12 tun. Ty začnou mýtné platit přesně za rok.