V Česku se za rok prodá necelých 5 miliard litrů nafty a asi 2,8 miliardy litrů benzínu. Petrolejáři se snaží start míchání biosložek co nejvíce oddálit, neboť přidávání podílu biosložky jim zkracuje jejich vlastní byznys.

Výrobci značkových lihovin se zase obávají, aby legislativní chaos, který nadcházející start přídávání biolihu do benzínu provází, nezvýšil dodávky nezdaněného lihu na trh.

Kontrola je základ

Letos schválený zákon o ochraně ovzduší ukládá výrobcům povinnost přidávat dvě procenta biolihu do benzínu počínaje lednem 2008. Stejné procento metylesteru se do motorové nafty míchá už od letošního září.

Ve Sněmovně je již připravena ke schválení také novela zákona o spotřebních daních, která má zamezit daňovým únikům. Podle ministra financí Miroslava Kalouska bude mít správce daně větší možnost kontrolovat nakládání s lihem, což je nezbytné vzhledem k množství lihu, které se k těmto účelům bude vyrábět. Absence této novely by podle Kalouska účinnou evidenci a kontrolu biopaliv notně ztížila, ne-li zcela znemožnila.

Technologicky je rozdíl mezi potravinářským lihem a palivovým biolihem velmi malý. Ale zatímco z každého litru potravinářského lihu se odvádí státu spotřební daň ve výši 265 korun, biolíh je od této daně osvobozen. Postupy a mechanismy obsažené v daňové novele tak mají bránit případné záměně obou lihů, a s tím souvisejícím podvodům či daňovým únikům.

Měsíc bez předpisů?

Sněmovna však novelu odsouhlasí zřejmě až v lednu. Zřejmě se kvůli ní znovu sejde na mimořádné schůzi. Poté by ji měl rychle schválit i Senát, neboť její účinnost má být od 1. února 2008. Vláda se snažila, aby ji Sněmovna projednala co nejdříve právě proto, že již od ledna se má biolíh začít míchat do benzínu.

V lednu by se tak postupovalo bez jasně stanovených daňových pravidel. Petrolejáři si asi poradí tak, že v lednu ještě biolíh do benzínu přidávat nebudou, dvouprocentní limit totiž platí pro celoroční objem prodaného benzínu.

Zákonodárci už dříve vládu kritizovali, že zmíněnou novelu předložila pozdě. Pak přišel návrh poslanců ČSSD, kteří projednání této novely chtěli spojit s jednáním o nezvyšování snížené sazby DPH z 5 na 9 procent. Mimořádná prosincová schůze Sněmovny, která měla novelu odsouhlasit, se nakonec vůbec nekonala.

Předložená novela mj. snižuje i sazbu spotřební daně na tzv. směsnou naftu, která obsahuje nejméně 31 procent biosložky. Upřesňuje i některé okolnosti spojené s vratkou části spotřební daně zemědělcům (tzv. zelená nafta). Sněmovní rozpočtový výbor doporučil osvobodit od spotřební daně také pohonné hmoty pro vodní dopravu, ne však pro soukromá rekreační plavidla.