Klienti často dostanou výhodnější nabídku od jiné banky, ale nepřejdou k ní, protože by je zrušení účtu stálo příliš mnoho peněz. V zahraničí se přitom za zrušení účtu platí jen výjimečně, upozornilo sdružení.

"Když například spotřebitel zjistí, že jiná banka by měla měsíční poplatky o 30 korun nižší a poplatek za zrušení účtu je 300 Kč, tak návratnost je tak dlouhodobá a starosti s přechodem takové, že lidé raději zůstávají u svých bank", uvedl Karel Pavlík z SOS.

Sdružení se podle mluvčí Ivany Pickové domnívá, že poplatek za ukončení smlouvy o vedení účtu omezuje právo spotřebitele na výběr banky a ohrožuje tak konkurenci mezi jednotlivými bankami. SOS se proto obrátilo na představitele jednotlivých bank, nyní vyhodnocuje odpovědi a na jejich základě zváží další postup, který by vedl ke snížení těchto poplatků.

Banky nařčení odmítají

Mluvčí GE Capital Bank Jan Hainz ČTK řekl, že klienty u svých bank drží spíše starosti s přechodem k nové bance než poplatky za ukončení spolupráce. "Ty poplatky jsou stokorunová záležitost, ale mnohem horší je rušení stávajících trvalých příkazů a jejich obnovení u nové banky a oznámení o změně banky všem obchodním partnerům, úřadům a dalším lidem. To je věc na měsíce," dodal Hainz.

Mluvčí zároveň připustil, že v porovnání se západní Evropou je v Čechách více lidí, kteří mají účty v několika bankách. Netroufl si však odhadnout, do jaké míry za to mohou částky, které by klient za zrušení účtu zaplatil.

Podle Věry Čarné z tiskového oddělení České spořitelny se klient pro určitou banku rozhoduje podle kvality a šíře služeb, výše poplatku za rušení účtu zde nehraje hlavní roli. Poplatek za zrušení účtu pouze zohledňuje náklady, které tím bance vznikly, dodala Čarná.