V současné době je ve vrcholovém managementu 5 Japonců, 1 Francouz a 6 Čechů, kteří dělají zatím jen zástupce zahraničním šéfům na různých úrovních. „Do dvou až tří let by měla být většina managementu česká a zůstanou tu jen dva zahraniční manažeři. Japonci si ponechají post prezidenta a Francouzi viceprezidenta, jak plyne ze smluv, ostatní funkce budou zastávat Češi,“ potvrdil Právu mluvčí TPCA Matěj Matolín.

Domácí šéf je levnější

Předávání japonských pozic Čechům má pragmatické důvody. Ani mateřská firma Toyota nemá dost managerů schopných a ochotných pobývat dlouho v zahraničí, a tak se Japonci pracující u nás budou přesouvat do jiných závodů po světě, kde se Toyota dál rozrůstá, případně se budou vracet do mateřské firmy. Držet si špičkového managera v zahraničí vychází přece jen velmi draho a je levnější zaplatit domácího šéfa.

V budoucnu by tedy mělo řízení TPCA vypadat tak, že mateřské firmy Toyota a francouzské PCA domluví určitou strategii výroby, zadají úkoly svým dvěma zástupcům – nejvyšším představitelům v TPCA, a ti už budou koordinovat samé Čechy.

Ve středním managementu už nyní tuzemští pracovníci převládají, z počátku i tady bylo mnohem více zahraničních pracovníků. „V první fázi při rozjezdu výroby tady bylo zhruba 200 zahraničních pracovníků jak inženýrů ve výrobě, tak v managementu. Nyní jsme ve druhé fázi. Ve výrobě už jen pár zahraničních koordinátorů, ale většinou už vše řídí Češi, Japonci si drží nejvyšší pozice.

Ve třetí fázi budou už jen dva zahraniční manageři,“ shrnul Matolín. Kolínská automobilka letos vyrobí 310 tisíc aut, zaměstnává 3500 lidí. V zimě roku 2008 by měla dosáhnout milióntého vyrobeného vozu od zahájení produkce v roce 2005. Více než 90 procent zdejších vozů, vyrábějí se tu nejmenší modely Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1, se vyváží do zahraničí, zejména do západní Evropy.