V expertní komisi, kterou ustanovil na přípravu novely zákona o provozu na silnicích ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), návrh na snížení rychlostního limitu pro osobní auta i motocykly už padl.

„Zejména je nutné zachovat nejvyšší povolenou rychlost v obcích na 50 km/h a na vedlejších silnicích ji formou zón snížit na 30 kilometrů. Na dálnicích pak maximální rychlost pro osobní automobily i motocykly stanovit na 120 kilometrů v hodině,“ požaduje jeden z členů expertní komise, poradce ředitele Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík.

Předseda Profesního společenství autoškol ČR Zdeněk Hlavatý zase navrhl snížit mimo obec rychlost jízdy na maximálně 70 km/h. „V sousedních zemích se to osvědčilo," uvedl. Policii zvýšení rychlosti nevadí Návrh na zvýšení rychlostního limitu na dálnicích zatím komise neobdržela.

Podle Řebíčka by se přitom dalo zejména na nově dokončovaných dálničních úsecích, například na dálnici D1 mezi Vyškovem a Kroměříží, skutečně uvažovat až o 160 km/h.

Rychlost na některých úsecích se může zvýšit

Proti takovému řešení by nebyl ani šéf dopravní policie Martin Červíček. „Dálnice úplně bez limitu si osobně neumím představit. Jsem ale přesvědčen, že některé úvahy o zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti zejména na odpovídajících dálnicích jsou možným krokem,“ připustil.

Ministerstvo dopravy uvažovalo o tom, že na některé přehledné úseky dálnic, které jsou v dobrém technickém stavu, půjde umístit přenosné značky, povolující zvýšení rychlostního limitu. Pokud ovšem takový návrh v komisi nepadne ani na jejím příštím zasedání, které se sejde ve druhé polovině ledna, zbude milovníkům rychlosti už jen jediná možnost – doufat, že to prosadí při projednávání chystané novely zákona o provozu na silnicích poslanci.

V opačném případě budou čeští motoristé nadále závidět německým řidičům. V SRN je totiž na některých úsecích dokonce neomezená rychlost.