Jako příklad agresivní praktiky uvádí zákon situaci, kdy prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil.

Prodejce také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízenou věc nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci.

Prodejce nebude smět požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Prodejci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení.

Letáky ze schránek nezmizí

Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.

"Proti tomuto typu obchodní praktiky se lze velmi jednoduše bránit tím, že poštovní schránku označíte, že si nežádáte reklamní tiskoviny," řekl již dříve autor tohoto pozměňovacího návrhu Zdeněk Prosek (ODS).

Ceny bez doručovací přirážky

Do zákona se nedostal návrh Věry Jakubkové (SZ), která chtěla, aby byl prodávající povinen uvést cenu zboží v plné výši, tedy včetně daně a další plateb spojených například s doručením zboží.


Sněmovna naopak přijala návrh Tomáše Hasila (ODS), aby Česká obchodní inspekce mohla trestat například neoprávněné užívání chráněných označení na obchodních listinách nebo reklamě.

Novela nyní půjde do Senátu, a pokud ten ji schválí, zamíří k podpisu prezidentovi.