Hlavní obsah

Poslanci zatrhli obchodníkům agresivní reklamu

PRAHA

Sněmovna v pátek v závěrečném čtení podpořila novelu zákona o ochraně spotřebitele, která obchodníkům zakazuje klamavé a agresivní obchodní praktiky. Poslanci tak reagují na chybějící normy v této oblasti, jejichž doplnění po Česku požaduje Evropská unie.

Článek

Jako příklad agresivní praktiky uvádí zákon situaci, kdy prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil.

Jako příklad agresivní praktiky uvádí zákon situaci, kdy prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil.

Prodejce také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízenou věc nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci.

Prodejce nebude smět požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Prodejci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení.

Letáky ze schránek nezmizí

Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.

"Proti tomuto typu obchodní praktiky se lze velmi jednoduše bránit tím, že poštovní schránku označíte, že si nežádáte reklamní tiskoviny," řekl již dříve autor tohoto pozměňovacího návrhu Zdeněk Prosek (ODS).

Ceny bez doručovací přirážky

Sněmovna naopak přijala návrh Tomáše Hasila (ODS), aby Česká obchodní inspekce mohla trestat například neoprávněné užívání chráněných označení na obchodních listinách nebo reklamě.

Anketa

Podpořili byste zákaz doručování reklamních letáků do schránek?:
Ano, stejně je hned vyhazuji a jen mi plní schránku
64,3 %
Ne, často se z nich něco dozvím a využiji to při nákupu
35,7 %
Celkem hlasovalo 7945 čtenářů.

Omezení agresivních obchodníků podle Sněmovny

Co prodejce nesmí:

  • Požadovat peníze za výrobky a služby, které si spotřebitel neobjednal
  • Vyhrožovat, že nezakoupením výrobku utrpí spotřebitelova společenská  existence
  • Uvádět lživá prohlášení, že výrobky umí léčit nemoc nebo postižení

 Co nadále může:

  • Doručovat nevyžádané reklamní letáky do poštovních schránek
  • Neuvádět plnou cenu, například bez poplatku za doručení

Reklama

Výběr článků

Načítám