Hlavní obsah

Na dopravní stavby půjde nejvíce peněz v historii

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude v příštím roce disponovat nejvyšší částkou ve své historii. Jeho rozpočet, který nyní schválila Sněmovna, počítá celkem s 90 miliardami korun.

Článek

„Vzhledem k možnostem české ekonomiky jsme opravdu spokojeni. Je to velký skok z těch padesáti až šedesáti miliard korun, jež SFDI měl v předchozích letech,“ řekl Právu ředitel SFDI Gustáv Slamečka.

Pětačtyřicet miliard korun dostane SFDI ze státního rozpočtu, 26 miliard od Evropské unie z operačního programu Doprava, 10,6 miliardy činí úvěr, který si fond už dříve vzal od Evropské investiční banky (EIB), čtyři miliardy obdrží z jiných fondů EU a tři miliardy ze starých úvěrů od EIB.

„Zbytek z těch devadesáti miliard jsou peníze, které půjčujeme krajům na předfinancování staveb,“ upřesnil Slamečka. Poslanci schválili rozpočet i s pozměňovacím návrhem hospodářského výboru, který doporučil podpořit řadu investičních akcí. Například převést 15 miliónů korun na přípravu výstavby pražského silničního spojení mezi Suchdolem a Ruzyní.

Nejvíce peněz spolknou dálnice

V letech 2009 a 2010 by měl být základní rozpočet fondu dopravy stejný, tedy 45 miliard korun. Z fondů EU ale každoročně přiteče ještě o téměř deset miliard více než v roce 2008.

„Předpokládáme, že v příštích třech letech se na financování oprav, údržby a výstavby dálnic a rychlostních silnic vynaloží celkem 100,5 miliardy korun. Z finančního hlediska tedy nebude ohrožena žádná z prioritních akcí, jako je dostavba dálnice D 8 přes České středohoří, dálnice D 1 mezi Vyškovem, Lipníkem nad Bečvou a Ostravou, pražský silniční okruh, či dálnice D 11 a D 3,“ uvedl Slamečka.

Požadavky zelených posoudí komise

Otázkou ovšem je, jak seznam prioritních akcí ovlivní požadavky Strany zelených. Ta totiž požaduje přehodnotit územní rozhodnutí o průchodu dálnice D 3 Posázavím, i financování suchdolské části pražského okruhu, úseku Otrokovice–Rohatec rychlostní silnice R 55 a úseku Pohořelec–Mikulov na R 52. Jejich výstavbu přitom schválila vláda letos v září, když přijala harmonogram rozvoje dopravní infrastruktury na léta 2008 až 2013.

Na otázku Práva, co říká požadavkům zelených, odpověděl ministr dopravy Aleš Řebíček: „Jako koaliční partner na to samozřejmě mají právo. Zmíněné stavby posoudí expertní komise, která už vzniká. Budou v ní zástupci ČVUT, urbanisté i ekologové.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám