„Vládní koalice nesouhlasí se spojením slovenského a českého železničního carga. Doporučení je jednoznačné: aby cargo do České republiky neodcházelo,“ oznámil včera na mimořádné tiskové konferenci v Bratislavě Mečiar.

Podle Mečiara by po spojení dopravců mohlo Slovensko o své cargo přijít. „ČR předpokládá prodej svého podílu carga. Pokud by Slovenská republika na ČR převedla svůj podíl, tak ČR vlastně předá slovenský podíl jinému uživateli a není v zájmu tohoto státu, aby cargo přestalo být státní,“ doplnil Mečiar.

Již před časem se ostře proti záměru vyslovil poslanec opoziční SDKÚ-DS Pavol Prokopovič, označil jej za pokus vykrást a vytunelovat slovenské Cargo.

Ministři připravují analýzu

Slovenské ministerstvo dopravy nechtělo vyjádření šéfa Lidové strany – HZDS komentovat. Mluvčí Marián Jánošík Právu ale sdělil, že ministerstvo nadále připravuje pro jednání vlády analýzu možností spojení obou dopravců.

„Jestli slovenská strana skutečně od té myšlenky ustoupí, nezbude nám, než to vzít na vědomí, ale budu si dál myslet, že to je škoda,“ řekl ČTK český ministr dopravy Řebíček.

O fúzi železničních společností do CZ+SK Cargo měla slovenská vláda jednat ve středu, tedy ve stejný den jako Topolánkův kabinet. Češi ani Slováci nakonec materiál neprojednali. „Materiál byl stažen z projednávání, slovenská strana nestačila dodat některé podklady do termínu jednání vlády,“ informovala Právo mluvčí Topolánkova kabinetu Jana Bartošová.

 

Kritika zaznívá také v Česku

Kritické hlasy k plánu se přitom ozývají i v ČR. „Nepovažuji tento krok za dostatečně prodiskutovaný,“ řekl Právu šéf dopravní sekce Strany zelených Petr Šlegr, který je náměstkem ministra dopravy Řebíčka.

Podle Šlegra je nezbytné, aby ČD Cargo nejprve nejméně rok fungovalo samostatně a prokázaly se jeho hospodářské výsledky. ČD Cargo totiž proti původním předpokladům vznikne později – až 1. prosince 2007.

Ministr Řebíček naopak vidí spojení pozitivně. V materiálu pro jednání vlády uvádí jeho výhody. Mezi ně řadí například velmi silný podíl vzájemné obchodní výměny mezi ČR a SR, jazykovou blízkost zaměstnanců, velký budoucí potenciál přeprav ve směru západní Evropa – země bývalého SSSR a možnost postupného pronikání na železniční trhy okolních zemí.

Ekonomické výsledky Cargo Slovakia nejsou příliš povzbudivé. V minulém roce hospodařilo podle předběžných údajů se ztrátou 266,2 miliónu slovenských korun.

Konec rychlého projednávání

Řebíčkovi velmi záleželo na rychlém projednání materiálu, což se nepodařilo splnit. Meziresortní připomínkové řízení bylo zkráceno na pouhých pět dní a k plánu se vyjádřila pouze ministerstva financí, zahraničních věcí a místopředseda vlády pro evropské záležitosti Alexandr Vondra (ODS).

Předpokládaným dnem vzniku CZ+SK Cargo zápisem do obchodního rejstříku je 1. duben 2008,“ uvedl Řebíček v materiálu pro jednání vlády.  

ČD Cargo, které je nabízeno ke „sňatku“ cargu slovenskému, bude mít základní kapitál 8,8 miliardy korun. Od ČD převezme 944 lokomotiv, 33 252 nákladních vagonů, do této dceřiné společnosti přejde i 13 100 ze zhruba 55 tisíc zaměstnanců ČD.

ČD Cargo by měl řídit současný šéf ČD Josef Bazala. Na postu generálního ředitele ČD by jej měl vystřídat Petr Žaluda, nynější šéf pojišťovny AXA.