Nově se cestující dostanou s ČSA do syrského Damašku, Heraklionu na Krétě, největšího kazašského města Almaty, ruského Rostova na Donu a gruzínského hlavního města Tbilisi.

"U nově otevíraných linek je minimalizováno riziko neúspěchu," řekl viceprezident pro marketing Petr Pištělák. Podle něj se ČSA při zavádění nových letů vůbec poprvé řídily tržními daty o letecké přepravě a poptávce cestujících.

Naopak k výraznému omezení provozu sáhlo vedení firmy u dvou ze tří dálkových linek. Zatímco lety do New Yorku zůstanou příští rok beze změny, ČSA v lednu zcela přestanou létat do kanadského Montrealu. Do dalšího kanadského města Toronta budou ČSA létat pouze v létě, navíc s omezenou frekvencí tří letů týdně, oproti současným čtyřem. V zimě se do Kanady cestující z Prahy dostane pouze s přestupem.

O osudu letů do Kanady se mluví již několik měsíců, neboť firma s nimi dlouhodobě nebyla spokojená. "Tam ta ziskovost nedosahuje těch parametrů, které bychom chtěli," řekl nedávno prezident firmy Radomír Lašák. Vytíženost letadel na kanadských linkách klesá v zimě až k 55 procentům, v létě je zhruba o 30 procentních bodů lepší.

Pronájem letadel za 300 miliónů

Dálková flotila letadel ČSA čítá čtyři stroje Airbus A310. Dva létají na pravidelných linkách do Kanady a USA, jeden má dlouhodobě v nájmu Air India a jeden vozí zákazníky cestovních kanceláří především do Karibiku.

Lukrativní je pro firmu především pronájem letadel i s posádkou do zahraničí. Letos na těchto pronájmech firma za tři čtvrtletí utržila přes 300 miliónů korun. Lašák nedávno naznačil, že letadlo uvolněné z kanadských linek firma také pronajme.

Celkem mají ČSA 50 letadel, která míří do 108 míst ve 43 převážně evropských zemích. Firma nyní prochází ozdravnou kůrou a letos na konci roku očekává poprvé po třech letech zisk v řádech desítek miliónů.