Vyšší počet rychlíků a expresů si podle generálního ředitele drah Josefa Bazaly objednalo ministerstvo dopravy. Společnost doufá, že dostane od ministerstva na provozování dopravy více penez. "Doufáme, že až budeme projednávat smlouvu s ministerstvem, tak to bude provázeno i větší úhradou," řekl Bazala.

Letos ministerstvo na provoz rychlíků dalo asi tři miliardy korun.

Nové spoje budou moci cestující využít například v Královéhradeckém kraji. V provozu budou nově například půlnoční vlaky z Hradce Králové do Jaroměře a Týniště nad Orlicí nebo jeden rychlík denně navíc v každém směru mezi krajským městem a Prahou.

Nové spoje:
šest expresů mezi Prahou a Brnem
nové expresy z Prahy do Veselí nad Moravou a Luhačovic
rychlíky z Brna do Prahy
pět rychlíků z Prahy do Železné Rudy
přibudou spoje na tratích Praha - České Budějovice, Jeseník - Krnov - Opava, Olomouc - Opava, Kolín - Ústí nad Labem nebo Praha - Ústí nad Labem
Zrušené spoje:
rychlík z Hradce Králové do Brna
Lovosice - Most
Oldřichov u Duchcova - Děčín
Sudoměřice nad Moravou - Skalica na Slovensku

Naopak omezení čeká málo využívanou trať z Kopidlna do Dolního Bousova na Jičínsku, kde vlaky ve všední dny nahradí levnější autobusy.

Ústecko chce stále méně vlaků

Dopravu omezuje také Liberecko - nově nevyjedou vlaky mezi Děčínem a Oldřichovem a z Čížkovic do Obrnic. Kvůli menším příspěvkům krajského úřadu také dráhy omezí spoje mezi Žatcem a Podbořany.

Ústecký kraj požaduje, aby se starostové každé obce rozhodli, zda chtějí podporovat vlakovou nebo autobusovou dopravu. Tu pak bude dotovat.

"Ústecký kraj přijal politiku, která jde cestou utlumování dopravy, což pro nás bohužel znamená i nižší úhradu," řekl Bazala.

Za dopravu vlakem zaplatí lidé více

Společnost už dříve avizovala, že s novým jízdním řádem změní i ceny jízdného. Velká část cestujících zaplatí za cestu vlakem i o desítky korun více. Jízdné se bude nově vypočítávat podle skutečně ujetých kilometrů, a nikoli podle pásem, jak je tomu nyní.

Cestující také zaplatí více například za kilometrickou banku, místo dosavadních 1400 korun za 2000 kilometrů, bude cena 1600 korun. Současně se ruší i příplatky na vlaky EuroCity a InterCity. Lidé, kteří mají zákaznickou kartu, také nově nebudou mít na jízdném slevu 30 procent ale 25 procent.