Článek
Výsledky na úterní tiskové konferenci oznámil prezident firmy Radomír Lašák. Společnost, kterou z 90 procent vlastní stát, počítá na konci roku s mírným ziskem kolem 100 miliónů korun.
Do celkových výsledků se promítl prodej a zpětný pronájem pěti letadel Boeing ze začátku roku. Tato transakce se v hospodaření za tři čtvrtletí projevila plusovými 526 milióny.
"I když se nepočítá sales a leasback (prodej a zpětný pronájem) pěti letadel, tak jsme v černých číslech," upozornil Lašák. Podle něj je důležité, že firma vydělává na své hlavní činnosti, kterou je přeprava osob.
Za tři čtvrtletí České aerolinie přepravily více než 4,2 miliónu cestujících, tedy zhruba stejný počet jako za stejné období loni. Důvodem stagnace je podle firmy nižší sedačková kapacita, neboť část letadel se výhodně pronajímá do zahraničí.
Aerolinie modernizují
ČSA v uplynulých měsících zahájily proces modernizace - zřídily novou dceřinou společnost, jejímž prostřednictvím chtějí konkurovat nízkonákladovým přepravcům a začaly zavádět novou vizuální prezentaci.
Aerolinie představily nové logo, změnily vzhled prodejních míst a od ledna mají mít zaměstnanci ČSA nové uniformy. Provoz dceřiné společnosti Click4Sky byl zahájen v září. Její internetová nabídka zahrnuje 36 destinací ve 22 zemích.
Přípravy na privatizaci
ČSA se v posledních letech dostaly do stamiliónové ztráty. Lašák, který nastoupil v lednu 2006, se snaží firmu stabilizovat a vrátit zpět do celoročního zisku. Pomoci mu má i prodej nákladového terminálu, za který firma dostala peníze v říjnu. Po restrukturalizaci čeká podnik privatizace, o jejímž způsobu rozhodne příští rok vláda.
O jednáních o převzetí ČSA jinými přepravci informovaly agentury v říjnu. Agentura Reuters s odkazem na ruská média informovovala, že se českého aerolinie chystá převzít Rusko. Není jasné, zda by v roli kupujícího byla společnost Aeroflot, nebo někdo jiný.
ČSA hospodařily do října s přebytkem 563 miliónů korun
Provozní výnosy vzrostly o 4,6 procenta na 17,95 miliardy korun.
U pravidelné přepravy osob činí nárůst 900 miliónů.
O 1,7 procenta na 17,34 miliardy korun však vzrostly i provozní náklady.
Podle agentury Thomson Financial o nabídce na převzetí s ČSA jednali letečtí přepravci Aeroflot, Air France-KLM, Korean Air a několik ruských finančních investorů. ČSA informace o jednání popřely a stejně zareagovalo i ministerstvo financí, které je největším akcionářem ČSA.