Článek
Od začátku nového jízdního řádu tak cestující na některých trasách zaplatí méně peněz než dosud, jinde se jízdné mírně zvedne. Například zákaznické jízdné mezi Ústím nad Labem a Chebem se zvýší o 13 Kč na 170 Kč, naopak zákazník vlaku EuroCity z Prahy do Ostravy zaplatí 322 Kč, tedy o 32 korun méně než dnes.
O 200 korun více (1 600 Kč) zaplatí cestující za kilometrickou banku, zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun. Levněji budou cestovat psi. Za každý spoj zaplatí majitel za psa 10 korun, v případě více přestupů může využít celodenní doklad za 20 korun.
Další velká změna je v systému zpátečních jízdenek. Zatímco dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě dostal zákazník do tarifu zákaznického jízdného, aniž by měl u sebe In Kartu, od prosince se bude desetiprocentní sleva počítat od obyčejného jízdného.
Změna obyčejného jízdného po rozpočítání původního pásmového tarifu na jednotlivé kilometry. | |||
km | původní | nové | rozdíl |
1 | 10 Kč | 6 Kč | -4 Kč |
2 | 10 Kč | 8 Kč | -2 Kč |
3 | 10 Kč | 9 Kč | -1 Kč |
4 | 10 Kč | 10 Kč | 0 Kč |
5 | 10 Kč | 12 Kč | 2 Kč |
6 | 10 Kč | 13 Kč | 3 Kč |
7 | 16 Kč | 14 Kč | -2 Kč |
8 | 16 Kč | 16 Kč | 0 Kč |
9 | 16 Kč | 17 Kč | 1 Kč |
10 | 16 Kč | 18 Kč | 2 Kč |
11 | 22 Kč | 20 Kč | -2 Kč |
12 | 22 Kč | 21 Kč | -1 Kč |
13 | 22 Kč | 22 Kč | 0 Kč |
14 | 22 Kč | 23 Kč | 1 Kč |
15 | 22 Kč | 25 Kč | 3 Kč |
16 | 28 Kč | 26 Kč | -2 Kč |
17 | 28 Kč | 27 Kč | -1 Kč |
18 | 28 Kč | 28 Kč | 0 Kč |
19 | 28 Kč | 30 Kč | 2 Kč |
20 | 28 Kč | 31 Kč | 3 Kč |
Zdroj: ČD |
Výsledek - ceny se zvýší
Změn je však více. Například držitelé In-karty či slevy Rail plus, kteří nyní platí zákaznické jízdné se slevou 30 % budou od nového tarifu mít slevu pouze 25 % od obyčejného jízdného. A zatímco v současnosti měly tyto slevy vlastní ceník, od prosince se bude cena počítat přesnou procentní hodnotou obyčejného jízdného.
Z tabulky prezentované Českými drahami o změnách cen v obyčejném jízdném je patrná procentní změna ceny tarifů po zrušení pásem. Pokud se však zahrne do změny i zákaznické jízdné nebo zdražení Kilometrické banky, pak se ceny pro osobní dopravu se na drahách zvýší.
V tabulce uvádíme ceny na vybraných tratích, které platí dnes pro obyčejné, tedy plné jízdné a cenu novou pro obyčejné jízdné i pro držitele karty In-karta/Rail plus.
Změny cen tarifů českých drah na vybraných tratích | |||
trať | dnes | Nově (obyčejné jízdné) | Nově (In-karta/Rail plus) |
Praha - Hradec Králové (116 km) | 140 Kč | 147 Kč | 111 Kč |
Praha hl.n. - Olomouc hl.n. (250 km) | 274 Kč (EC/IC 334 Kč) | 308 Kč | 231 Kč |
Praha hl.n. - Ostrava hl.n (356 km) | 424 Kč (EC/IC 484 Kč) | 436 Kč | 327 Kč |
Praha - Brno (255 km) | 294 Kč (EC/IC 354 Kč) | 314 Kč | 236 Kč |
Praha - České Budějovice (169 km) | 204 Kč | 211 Kč | 159 Kč |
Praha - Plzeň (114 km) | 140 Kč | 145 Kč | 109 Kč |
Plzeň - Cheb (106 km) | 130 Kč | 135 Kč | 102 Kč |
Cheb - Ústí nad Labem (181 km) | 224 Kč | 226 Kč | 170 Kč |
Ostrava - Břeclav (184 km) | 224 Kč (EC/IC 284 Kč) | 229 Kč | 172 Kč |
Zdroj: ČD |
Všeobecný zákaz kouření
S novým jízdním řádem začne také platit zákaz kouření ve všech 7 500 vlacích, jež ČD vypravují. Od 1. září se na území ČR již nesmí kouřit v dálkových mezinárodních vlacích.
Další změna se bude týkat nákladní dopravy, ta se od prosince oddělí do samostatné dceřiné akciové společnosti ČD Cargo. Od přeměny si vláda slibuje průhlednější financování drah, skončí především často kritizované křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy.