Od přeměny si vláda slibuje průhlednější financování drah. Skončí především často kritizované křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně tato suma přesahuje 600 miliónů korun.

"Ministerstvo dopravy nyní hledá řešení, jak dál s osobní dopravou a jejím financováním," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Ředitel ČD Josef Bazala chce na ztrátovou osobní dopravu vyšší dotace od státu. 

Ministerstvo dopravy do konce listopadu úřad zřejmě předloží vládě návrh na vyčlenění i osobní dopravy do samostatné dceřiné společnosti.

Pružnější konkurence

Dalším důvodem vzniku ČD Cargo a.s. je zostřující se konkurence na liberalizovaném evropském trhu železniční nákladní dopravy. Podle Hanzelky bude moci nová společnost pružněji reagovat na změny na trhu, navazovat strategická partnerství s kapitálově silnými společnostmi nebo efektivněji investovat do svého vlastního rozvoje, především do nákupu nových vagónů.

Nákladní doprava ČD je pátá největší ze zemí Evropské unie a jako poslední ve střední Evropě ještě nefunguje samostatně. Samostatné cargo mají například polské nebo německé dráhy. Nákladní vlaky ČD ročně přepraví zhruba 80 miliónů tun zboží a na rozdíl od osobních vlaků přinášejí pravidelně zisk. Ten za loňský rok činil zhruba 1,5 miliardy korun.