Článek
Ambiciózní plán prezentoval první místopředseda ruské vlády Sergej Ivanov. "Superjet je víc než letadlo, je to prioritní projekt," uvedl na letištní ploše v dálněvýchodním Komsomolsku na Amuru Ivanov.
Moderní letadlo pro 78 až 98 cestujících má ve své kategorii regionálních strojů střední kapacity výjimečně dlouhý dolet - 4550 km, čímž přebíjí své hlavní konkurenty, brazilský Embraer a kanadský Bombardier. V první fázi má výrobní linky v Komsomolsku opouštět pět až šest superjetů měsíčně a do dvaceti let jich Rusko chce prodat asi tisíc, z toho 700 do zahraničí, především do západní Evropy a USA.
Suchoj s civilním letadlem způsobil poprask už na pařížském aerosalónu, když se s maketou stroje přiznal k úmyslu dostat se mezi špičkové výrobce. Již tam ale firma získala objednávku na deset strojů pro Itálii a šedesát pro ruský Aeroflot. Ke včerejšku už dosáhla poptávka ze zahraničí rovnou stovku strojů.
"Vytváříme nový obchodní a kulturní model," řekl v Paříži Giovanni Bertolone, výkonný ředitel Alenie, letecké divize italské zbrojovky Finnmecanica. Alenia vlastní 25 procent akcií civilní divize Suchého a má ve světě pro superjety zajišťovat servis
Na vývoji superjetu spolupracovali specialisté z amerického Boeingu, francouzský výrobce motorů Safran a Alenia. Letadlo má být o čtvrtinu levnější a v provozu asi o 10-15 procent úspornější než srovnatelné stroje ostatních výrobců.
Superjet 100 | |
Rozpětí | 27,8 m |
Délka | 29,8 m |
Výška | 10,28 m |
Vzletová váha | 42,5 tun |
Rozjezd | 1527 m |