Kontrakt pro Dukovany je největší v novodobé historii firmy. Podnik už zahájil práce na přípravě projektu a výroba zařízení začne ještě letos.

"Cílem zakázky je nahradit zastaralé analogové systémy řízení moderními digitálními, a zajistit tak provoz elektrárny minimálně do roku 2025," uvedl Fiala. Doba činnosti elektrárny je dána životností tlakové nádoby všech reaktorů čtyř bloků o výkonu 440 MW. Firma s 800 lidmi přijme díky kontraktu deset inženýrů.

Vlastní činnosti Škody JS budou tvořit čtvrtinu kontraktu, řídící systémy dodá ZAT Příbram. Servisní a inženýrská činnost letos i loni reprezentuje polovinu tržeb firmy. Letos dosáhnou 2,7 miliardy Kč, o půl miliardy více než loni. Další polovinu tvoří výroba jaderných zařízení. Podnik dlouhodobě vyváží 50 procent produkce.

Škoda JS dodává do Dukovan systémy řízení reaktoru a informační systémy na všechny bloky už od roku 2000. Tuto první zakázku za 6,9 miliardy korun ukončí v roce 2009. Jednotlivé řídící systémy elektrárny jsou koncipovány jako pět modulů. Škoda už modernizuje první dva, kontrakt na zbylé tři podepíše v nejbližších dnech. Nově zmodernizuje řízení primárního a sekundárního okruhu a turbíny.

Ve hře jsou i další zakázky

Škoda JS, kterou už více než tři roky vlastní ruská strojírensko-metalurgická skupina OMZ, se u ČEZ uchází o další servisní a inženýrskou dodávku - modernizaci šesti "reaktoroven" v hodnotě jednotek miliard korun.

"Jde o servis primárního okruhu na šesti blocích jaderných elektráren ČEZ (dva temelínské a čtyři v Dukovanech)," řekl Fiala. Rozhodnuto má být koncem roku. Máme velkou šanci uspět," dodal obchodní ředitel Jiří Demiš.