Fond dopravy, jako jediný příjemce mýtných plateb, počítá s příjmem asi 4,8 miliardy korun.

Jde však o hrubé příjmy. Z celkových výnosů musí stát firmě Kapsch, která mýtný systém postavila a spravuje, zaplatit necelé dvě miliardy jako splátku systému a poplatky za služby a provoz. Přesto se mýtné státu vyplatí. Loni, kdy mýtný systém neexistoval, zaplatily kamiony za dálniční známky 1,2 miliardy korun.

V systému je zaregistrováno přes 230 000 kamionů nad 12 tun, což je téměř čtyřikrát více, než s kolika stát na konci roku 2006 počítal. Necelých 80 000 registrovaných vozidel patří domácím dopravcům, zbylé kamiony přijíždějí ze zahraničí.

Většina kamionů platí předem

Dvě třetiny kamionů volí platbu předem, což je podobný případ jako předplacený kredit na SIM kartě mobilního telefonu, třetina dopravců platí mýtné dodatečně, například na fakturu nebo tankovací kartu. Peníze tak putují na státní účty se zpožděním. Každý týden zaplatí dopravci na mýtném přes 100 miliónů korun, koncem září se týdenní výběry blíží 120 milioóům.

"Mýto může při zachování stávajících sazeb a předpokládaném růstu počtu zpoplatněných dálnic a rychlostních silnic přinést v následujících deseti letech až 100 miliard korun," řekl ředitel Kapsche Karel Feix. Mýtné na budoucích dálnicích bude stavět právě Kapsch.

O rozšíření se uvažuje

Ministerstvo dopravy uvažuje o rozšíření systému na silnice nižších tříd. Mýtné by se mohlo platit až na 60 000 kilometrech komunikací. O výhodnosti takového rozšíření rozhodnou analýzy, které si úřad nechává zpracovávat. 

Zatímco nad rozšířením mýtného systému na silnice nižších tříd se stále vznáší otazník, jistotu již mají majitelé malých nákladních vozidel od 3,5 tuny hmotnosti. Za jízdu svých vozů na dálnici budou platit od ledna 2009. Opatření se dotkne zhruba 60 000 domácích automobilů, které by mohly k výnosům mýtného přidat další miliardu korun.

Naopak řidiči osobních vozů se o osud nalepovacích známek bát nemusejí. Plány ministerstva dopravy na zavedení elektronických vinět zatím zhatil ministr vnitra, který se obával narušení soukromí řidičů "osobáků". I v případě zavedení elektronických vinět by však řidiči stále platili za časový usek, a nikoliv za ujeté kilometry jako kamiony.