"Tvrdím, že letní pneumatiky jsou na zledovatělých vozovkách životu nebezpečné," zdůvodňuje svůj záměr Řebíček.

O této i o dalších změnách pravidel silničního provozu i bodového systému se bude diskutovat ve dvacetičlenné expertní komisi, kterou Řebíček v tomto týdnu oficiálně ustavil k přípravě velké novely zákona o provozu na silnicích. Přizval do ní nejen odborníky na dopravu a policisty, ale i zástupce všech parlamentních politických stran.

V platnost nejdříve od 1. ledna 2009

Šéfovat této ministerské komisi bude Řebíčkova náměstkyně pro legislativu Daniela Kovalčíková.

"Změny v silničních pravidlech i bodovém systému postihu motoristů by komise měla navrhnout do konce letošního roku. V lednu o nich budeme diskutovat s poslanci ODS Davidem Šeichem a Evou Dundáčkovou, kteří připravují vlastní návrh. Předlohu velké novely pak předložíme vládě a parlamentu tak, aby mohla nabýt účinnosti od 1. ledna 2009," řekl Právu Řebíček

Pokud by se politickou shodu nepodařilo získat pro povinné přezouvání pneumatik na celou zimu, chce Řebíček do novely protlačit alespoň ustanovení, že když řidič pojede ve ztížených povětrnostních podmínkách, musí své vozidlo vybavit odpovídajícím způsobem. Při prudkém sněžení tedy i zimními pneumatikami.

Dospět ke shodě ale nebude zřejmě příliš obtížné. Jak totiž ujišťuje stínový ministr dopravy za ČSSD a brněnský primátor Roman Onderka, povinné přezouvání na zimu poslanci sociální demokracie podpoří.

Přezouvá jen třetina českých motoristů

V Česku přezouvá pneumatiky na zimu pouze třetina řidičů. "Když to bude povinné, odpadne nemálo nehod. Se zimním obutím je na sněhu a ledu výrazně kratší brzdná dráha než s letními gumami," zdůrazňuje dopravní expert Stanislav Huml.

Rovněž dopravní policie je podle svého šéfa Martina Červíčka jednoznačně pro povinné zimní pneumatiky.

Proti takové změně tedy zřejmě budou pouze komunisté. "Do zákona by se to dávat nemělo. Je věcí každého řidiče, zda přezouvá, či ne," prohlásil dopravní expert KSČM Pavel Hojda.

Testy přitom jednoznačně prokázaly, že při teplotách pod 10 stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.

Na sněhu je u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, avšak u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu je rozdíl ještě větší. Z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních gum podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními až po 68 metrech.