"Diskuse o tomto materiálu byla ve vládě velmi rozsáhlá. Z fondů Evropské unie by totiž měla doprava v příštích letech získat až 150 miliard korun a musíme udělat maximum, aby všechny tyto peníze byly skutečně dočerpány," uvedl premiér Mirek Topolánek (ODS).

Na dotaz Práva, jestli v resortu dopravy nehrozí s čerpáním evropských peněz podobné problémy jako ve školství či ve vědě, odpověděl Řebíček: "V žádném případě. Máme připraven dostatečně velký seznam investičních akcí. Pokud by se tedy například kvůli potížím s ekology některá ze staveb oddálila, bude peníze z fondu EU možné čerpat pro jinou akci."

Bursík žádá dalších devadesát obchvatů

Harmonogram počítá s 564 miliardami korun na výstavbu komunikací, 230 miliard má jít na železnici a 7,3 miliardy Kč si vyžádá stavba nového plavebního stupně v Děčíně a další opatření ke zlepšení splavnosti vodních cest.

Mezi priority patří dostavba dálnice D 8 přes České středohoří, dálnice D 1 mezi Vyškovem a Lipníkem nad Bečvou, ostravská dálnice D 47 a pražský silniční okruh. V železniční dopravě pak nové koridory do Českých Budějovic a do Plzně. Jak ovšem prohlásil ministr životního prostředí a šéf Strany zelených Martin Bursík, v seznamu dálničních staveb bude ještě nutné udělat dodatečné korekce. "Prosadil jsem, aby usnesení vlády obsahovalo přílohu se seznamem dalších 90 města obcí, kolem nichž by se měly vybudovat obchvaty," informoval Bursík.

Sporné dálniční trasy posoudí komise

Vláda podpořila i Bursíkův návrh na ustavení expertní komise, která posoudí navržené varianty pro výstavbu dálnice D 3 mezi Prahou a Táborem a část trasy pražského silničního okruhu. O tyto stavby se totiž mezi silničáři a ekology vedou nekonečné spory.

"Požadujeme, aby se respektovaly požadavky na ochranu životního prostředí. To ale neznamená, že jsme odpůrci budování nových dálnic," ujistil Bursík.

Vláda také projednala návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2008. "SFDI bude mít k dispozici 88 miliard korun, o třetinu více než letos," sdělil Topolánek.

Rozpočet fondu dopravy počítá s příjmy a s výdaji 45 miliard korun a dalších 32 miliard do něj přiteče z fondů Evropské unie. Zbytek peněz si SFDI půjčí od Evropské investiční banky.

Řebíček by ovšem chtěl, aby ministerstvo financí jasně zafixovalo, kolik budou resort dopravy a SFDI dostávat až do roku 2013 ze státního rozpočtu. Pro SFDI totiž nejpozději v roce 2010 vyschnou příjmy z privatizace, jež dosud představovaly podstatnou část jeho příjmů.

V resortu dopravy se ještě počítá s prodejem Letiště Praha, Českých aerolinií a se vstupem strategického investora do nákladní dopravy Českých drah. Například prodej Letiště Praha může státu vynést až 100 miliard korun a ukončit se podle vlády musí do konce příštího roku. "Udělám vše, aby to pro stát bylo co nejvýhodnější. Celý výnos z privatizace Letiště Praha by měl jít do SFDI," uvedl Řebíček.