Česko tedy již srovnalo krok se západoevropskými státy, kde se aktuální sezónní zboží nevyprodává až na podzim, ale již od začátku prázdnin.

"Letní slevy jsme zahájili počátkem července," potvrdila Právu Martina Čermáková ze společnosti Tesco stores. Dolů šly především ceny sezónního textilu, sportovního oblečení, zahrádkářských potřeb a vybavení pro volný čas. O 30 až 70 procent je této obchodní síti levnější například vybraná elektronika, kuchyňské potřeby a potraviny.

Tesco obvykle naráz zlevňuje až tisíce položek. V prvních dnech letní slevy se však podle Čermákové nejlépe prodávaly papírové kuchyňské utěrky a ubrousky.

"Letní slevy se pohybují mezi 30 až 75 procenty a týkají se 80 procent kolekce jaro/léto 2003," uvedl marketingový ředitel společnosti Kenvelo Lior Weintroub.

Dokonce už ve druhé polovině června začal výprodej v síti OP Prostějov. Slevy letošních modelů se pohybují mezi 20 až 70 procent. Například pánský oblek v původní ceně 6490 korun tak nyní můžete koupit téměř o tři tisíce laciněji, dámské šaty za 590 místo 1660 korun a džínsy za 490 místo původních 1290 Kč.

Nejen textil, obuv a sportovní potřeby jsou sezónním zbožím, které musí rychle uvolnit místo novému sortimentu. Týká se to také bazénů, zahradního nábytku nebo grilů. Právě tyto věci byly v síti obchodů Baumax zlevněny až o polovinu.

Čím tepleji, tím levněji

Electroworld zase přišel s originální variantou výpočtu slevy. Její výše se každý den stanovuje podle údajů o venkovní teplotě. V posledních dnech tak přesahuje 30 procent.

Výhodu může pro obchodníky představovat i pronájem prodejní plochy v některém nákupním a zábavním centru, jež v zájmu zvýšení atraktivity zadává vlastní reklamu, případně organizuje další akce. Je tomu tak třeba v pražské Metropoli Zličín.

"U nás najdete pod jednou střechou sedmdesát obchodních jednotek, z velké části se značkovými oděvy, obuví nebo sportovním vybavením, které zlevnily o 30 až 70 procent," uvedla manažerka marketingu centra Jana Mouchová.

Vídeňská sleva: jen k pousmání

Za slevou lze teď vyrazit i za hranice. Ne vždy však si ji však může člověk dovolit. "Značkový kostýmek byl ve Vídni v přepočtu levnější o 300 tisíc korun, jenže původně stál milión, takže jsem snadno odolala," říká Vladimíra Kadlecová, podnikatelka z Vejprt. Jinak ale na nákupy jezdí do Německa, protože to tam má blíže než do Chomutova.

"Ještě před pěti léty se vyplatilo z Německa dovézt ledacos. Vyrážel jsem s manželkou obyčejně do Weidenu, ale už jsem toho nechal a nakupuji raději doma. I sami Němci si po zavedení eura stěžují, jak u nich podražilo," svěřil se Právu Milan Vokurka z Prahy.

I malí se snaží přilákat klienty

Vedle lákadel obchodních řetězců se snaží prosadit také malí prodejci. Ke zvýšení zájmu zákazníků pomohlo například prodejci domovních dveří z Ostravy Pavlu Rodovskému, že od začátku prázdnin přidává ke každým dvěma odebraným kusům kupón pro mobilní telefon zdarma.

Brněnské prodejny potravin Leal přezdívané Chudinka se zase specializují na zboží, jemuž končí záruční doba. O zákazníky nouzi rozhodně nemají.

Slevami je prošpikován i internet. Existují i specializované servery, které soustřeďují pouze zvýhodněné nabídky na síti. Možnost přesvědčit se v osobním kontaktu o solidnosti prodejců a jejich zboží nahrazuje při internetových nákupech oficiální značka Nákup bez obav.