"Za letošních prvních osm měsíců bylo nákladním vozidlům předepsáno mýtné v celkové výši 3,641 miliardy korun. Teď v září se výběry rychle zvyšují a lze očekávat nové rekordy v denních i týdenních výnosech," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.

První etapu systému mýtného vybudovala společnost Kapsch za 2,8 miliardy korun. "Systém se z výběru mýtného zaplatil už v červenci. Čtvrtou miliardu očekáváme po 20. září a na konci roku bychom se mohli skutečně dostat k šesti miliardám korun," sdělil Právu generální ředitel firmy Kapsch Telematic Services Karel Feix.

Zloději kradou kabely

Budování první etapy zvládl loni Kapsch za devět měsíců. V tak krátkém čase se ale nepodařilo získat všechna stavební povolení. K většině ze 172 mýtných bran proto v lednu při spuštění mýtného chyběly stálé přípojky elektřiny a dodavatel Eltodo je musel dočasně nahradit naftovými agregáty.

"Do konce srpna se nám na nízkonapěťové elektrické přípojky podařilo napojit přes 90 procent mýtných bran. Pomocí dieselagregátů je tedy poháněno už jenom patnáct bran," sdělil v pátek tiskový mluvčí Eltoda Jan Rafaj.

Nejdelší přípojka je téměř dva kilometry dlouhá. O kabely vedoucí k mýtným branám se ale začali zajímat zloději. Například u jedné z bran na dálnici D 8 byl 600 metrů dlouhý kabel ukraden již dvakrát.

"Někdo ho přesekl a vytáhl ze země. Eltodu to způsobilo škodu 1,32 miliónu korun. Přitom zloděj ve sběrně za jeden takový kabel dostane maximálně 100 tisíc," uvedl Rafaj.

Mýto se chystá také na Slovensku

Mýtné se chystá také na Slovensku, kde ho všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny mají platit od roku 2009. V pátek bylo v SR vyhlášeno nové výběrové řízení na vybudovaní systému elektronického mýtného, jehož se zúčastní i Kapch.

"Úspěšné fungování mýtného systému v ČR je pro nás tou nejepší referencí," řekl už dříve Právu Feix.