"S letošní sezónou jsem absolutně spokojen, šlo o nejlepší sezónu v naší třináctileté historii," tvrdí generální ředitel Eso travel Tomáš Cikán. Ve srovnání s loňským létem přišlo podle Cikána o 22 procent více klientů a tržby se zvýšily o třetinu.

CK Eso travel zaznamenala zvýšený zájem o individuální služby, které nejsou uvedeny v katalogu a jejichž průměrná cena se pohybuje kolem 40 tisíc. "To je trend bohaté klientely," řekl Cikán, podle kterého byl velký zájem například o USA nebo Čínu.

Hlavní destinací Středomoří

Nejvíce klientů velký CK si koupilo zájezd do Středomoří, především na řecké ostrovy. "S velkým náskokem vede Řecko, další v pořadí jsou Chorvatsko, Tunisko, Egypt a Bulharsko," řekl Michal Tůma, marketingový manažer internetového prodejce zájezdů, agentury Invia.cz.

Velkou oblibu řeckých ostrovů potvrzují i CK Fischer a Firo-Tour. "Tradičně nejprodávanější z nich je Kréta," tvrdí šéfka strategie Firo-Tour Pavlína Pešová. Mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko zase jmenuje na prvním místě ostrovy Rhodos a Kos.

Tržby Invia.cz zaznamenaly třetinový nárůst. "Výrazně se zvýšil prodej zájezdů na splátky," potvrdil Tůma trend, kdy si zájezdy dopřávají i lidé, kteří momentálně nemají k dispozici celou potřebnou částku. "Zájem je o co nejlevnější zájezdy kamkoliv, na druhou stranu pozorujeme i vyšší poptávku po dražších poznávacích zájezdech, hlavně do exotických destinací," dodal Tůma.

Tradičním cílem českých turistů je Chorvatsko, kam každoročně jezdí přes 800 000 Čechů. Nejoblíbenější je Dalmácie, především Makarská riviéra, po jistém útlumu se však Češi vracejí i na chorvatské ostrovy Hvar, Brač a Korčula. Většina si však zařizuje dovolenou bez pomoci cestovní kanceláře. Nebývalý zájem o zájezdy však zaznamenal i největší specialista na Chorvatsko, CK Vítkovice Tours. "Ve srovnání s loňským srpnem jsme zaznamenali nárůst počtu klientů v letošním roce o čtvrtinu," řekl výkonný ředitel Libor Šugárek.

Nový trend, prodej zájezdů přes internet

"Asi největším trendem byl mimořádný nárůst prodejů on-line zájezdů přes internet," řekl Plovajko. Podíl těchto zájezdů u Fischera překročil deset procent a stále roste. Neobvykle velký zájem o nakupování zájezdů prostřednictvím internetu potvrdil i šéf Vítkovice Tours Libor Šugárek.

Již delší dobu se na nákupech dovolené projevuje i neustále rostoucí životní úroveň. Lidé stále raději vybírají z hotelů střední a vyšší kategorie, místo polopenze si předplácejí plné stravování a neváhají utrácet za další nadstandardní služby. "Z těchto důvodů jsme pro letošní sezonu do nabídky vůbec nezařadili hotely se dvěma a méně hvězdičkami," řekl Plovajko.

I proto se průměrné výdaje na letní dovolenou vyšplhaly na téměř 15 000 korun, což je o necelou tisícovku více než loni. Podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting prodají cestovní kanceláře za celý letošní rok rekordních 2 150 000 zájezdů, převážnou většinu v létě. Prodej by tak vzrostl oproti loňsku o 3,5 procenta.