"V prvé řadě jsme potravinový maloobchodní řetězec, proto bude na českém trhu dále působit pouze značka Albert, kterou si zákazníci vybaví právě s pohodlným nákupem potravin," řekl ředitel Aholdu Johan Boeijenga.

Ahold nyní v ČR provozuje 295 obchodů Albert a Hypernova. Plocha se bude pohybovat od 200 metrů čtverečních u malých supermarketů až po 5000 metrů čtverečních u hypermarketového formátu.

Hypernovy budou přejmenovány na Alberty v druhé polovině příštího roku a vedení Aholdu si od této změny slibuje, že vytvoří silnou maloobchodní značku, která obstojí v tvrdé konkurenci na tuzemském trhu, ze kterého již odešly čtyři obchodní řetězce.

"V ČR provozujeme kolem 300 prodejen, proto si tato změna vyžádá delší čas na přípravu. Začneme nejdříve s pilotním přejmenováním vybraných prodejen, a poté dojde ke změně značky u všech ostatních," řekl Boeijenga

Podle něj si lidé lépe vybavují značku Albert, obchody s tímto názvem jsou zaměřeny na potraviny. Hypernova prodává široký sortiment zboží, s přejmenováním o něj nepřijde. Největší obchody hypernovy ale zmenší prodejní velikost.

Velikost nákupu ovlivní výběr prodejny

Společnost Ahold zákazníkům nabídne tři různě velké prodejní plochy. Velikost prodejen Albert se bude odvíjet od dané lokality a od typu nákupu.

Pro nákupy zboží ke krátkodobé spotřebě budou určeny prodejny s prodejní plochou 200 až 500 metrů čtverečních. Nákupy tzv. na druhý den budou moci zákazníci pořídit zejména v prodejnách s plochou 500 až 1800 metrů čtverečních, plánuje Ahold.

Společnost také ujistila, že v rámci proměny své obchodní sítě nehodlá uzavírat žádné pobočky ani propouštět zaměstnance.

Přejmenování prodejny? Nic neobvyklého

Odchody a příchody obchodních řetězců i přejmenovávání prodejen jsou v poslední době na domácím trhu poměrně častým jevem. V roce 2005 odešel z Česka Julius Meinl, který prodal bezmála 60 prodejen právě řetězci Ahold. V loňském roce společnost Tesco koupila 11 hypermarketů francouzské společnosti Carrefour a 27 supermarketů německého řetězce Edeka. V letošním roce obchodní řetězec Billa převzal všech 97 supermarketů konkurenční Delvity.

Po převzetí Delvity se vytvořila skupina pěti nejsilnějších obchodních řetězců - Schwarz (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Makro, Tesco a REWE Group (Billa a Penny Market). Každý z nich má tržby vyšší než 30 miliard korun.

Češi dávají přednost hypermarketům a diskontům

Podle průzkumů mají Češi nejvíce v oblibě nakupování v hypermarketech nebo diskontních prodejnách a méně nakupují v supermarketech. Zatímco supermarkety v loňském průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí. Největší oblibě se v Česku stále těší hypermarkety, které preferuje 39 procent domácností.

V ČR se ale v posledních letech zvyšuje počet zákazníků, pro které cena nehraje rozhodující roli. Podle průzkumů Čechům vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen.