"Následujeme tak příkladu Německa a Rakouska. Ty na svých územích zakážou od 1. září kouření ve vlacích EuroCity a InterCity, jež dosud byly z jedné třetiny kuřácké," sdělil včera náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář.

Od nového jízdního řádu pak České dráhy zakážou kouřit i v těch posledních vlacích, kde se to ještě smí. "Boj proti kouření je ale mezinárodní trend. Chceme zabránit, aby nekuřáci byli obtěžováni kouřem z cigaret," řekl Kolář.

Podle průzkumu, který si dráhy udělaly, je pro zákaz kouření ve všech vlacích 81 procent pasažérů. Když bude kuřák ve vlaku či na peróně přistižen s cigaretou, může dostat přirážku k jízdnému až 500 korun. zpravidla to ale průvodčí řeší hned na místě stokorunovou pokutou.

Na nové vozy letos 2,69 miliardy

Dráhy také informovaly, že od nového jízdního řádu se o deset procent zvýší počet rychlíků. Posílí se především spojení mezi Prahou a Brnem, kde budou ČD od 9. prosince vypravovat šest nových expresních vlaků. "Netajíme se záměrem přetáhnout cestující autobusové expresní dopravě," prohlásil Kolář.

Vážným problémem Českých drah zůstává zastaralost vozového parku. V osobní dopravě je průměrné stáří vozů 27 let. Na jejich obnovu vynaloží letos ČD 2,69 miliardy korun.

"Přes 1,6 miliardy budeme investovat z vlastních zdrojů. Další peníze získáme ze státního programu na podporu regionální dopravy a díky výhodnému úvěru od organizace evropských železničních společností Eurofima," upřesnil Kolář.

Pro dálkovou dopravu už letos ČD od Siemensu převzaly jednadvacet plně klimatizovaných vozů, s nimiž vlaky mohou jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Konkrétně jde o čtrnáct vozů druhé třídy pro vlaky EuroCity a sedm nejmodernějších lůžkových vozů pro spoje EuroNight.

V příměstské dopravě si ČD pořídí dalších devět vlakových souprav CityElefant. Jsou to patrové, plně klimatizované vlaky, vybavené speciální zdvíhací plošinou pro vozíčkáře. Celkem dráhy provozují už třicet CityElefantů. Vyrábí je vítkovická ČKD Vagonka a jedna souprava přijde na 200 miliónů korun.

Bylo by potřeba dvakrát více peněz

Pokračuje rovněž modernizace vlaků pro regionální tratě. Staré motoráky řady 810 jsou v šumperské vagonce Pars přestavovány na dvouvozové a třívozové soupravy Regionova. Letos jich na místních tratích nasadí ČD do provozu dalších 28. Dvouvozová Regionova stojí 20 miliónů a třívozová 37 miliónů korun.

Na otázku Práva, jestli se díky těmto investicím daří snižovat stáří vozového parku, však už dříve odpověděl generální ředitel ČD Josef Bazala: "Bohužel ne. Jeho zastaralost je taková, že bychom na obnovu ročně potřebovali dvojnásob více peněz."

České dráhy navíc splácejí úvěr za sedm rychlovlaků Pendolino a pokračují v projektu Živá nádraží. Do deseti let se mají rekonstrukce dočkat nádraží ve všech městech nad 20 tisíc obyvatel.