Hlavní obsah

Supervýkonný Boeing 787 může začít létat

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Supervýkonný dopravní letoun Boeingu B787 Dreamliner, jímž chce tento americký výrobce konkurovat evropskému velkoletadlu Airbus 380, bude moci začít létat. Motory Trent 1000, které pro Dreamlinera vyvíjí koncern Rolls-Royce, totiž v tomto týdnu dostaly certifikát k letové způsobilosti.

Článek

"Boeing již získal objednávky na 684 těchto strojů. První zkušební let se má uskutečnit koncem srpna nebo začátkem září," informovala agentura Reuters.

Dreamliner pojme 330 cestujících a přepraví je na vzdálenost až 15 700 kilometrů. Jeho největší předností ale bude až dvacetiprocentní úspora paliva ve srovnání s konkurenčními letadly.

Na pravidelné linky by se měl B787 poprvé dostat v příštím roce a jako první ho dostanou japonské All Nippon Airways.

Za Dreamlinera přes tři miliardy korun

Letos v březnu si Dreamlinera u Boeingu objednal největší český charterový dopravce Travel Service. Zaplatí za něj 153 miliónů dolarů (v přepočtu 3,2 miliardy korun).

"Tento letoun přinese našim pasažérům novou kvalitu a výjimečný komfort cestování. Obdržíme ho ale až v roce 2011. O Dreamlinera je totiž mezi světovými leteckými společnostmi mimořádný zájem," řekla Právu mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková. Služeb Travel Service loni využilo přes 1,826 miliónu cestujících. Vykázal zisk 80 miliónů korun, když celkem utržil pět a půl miliardy korun.

O nových dálkových strojích uvažují i ČSA

Případný nákup nových dálkových boeingů není vyloučen ani pro dálkovou flotilu Českých aerolinií (ČSA). Ty v ní dnes mají čtyři zastaralé airbusy A310, pořízené už v první polovině devadesátých let.

Předchozí prezident ČSA Jaroslav Tvrdík plánoval, že pro dálkové lety se pořídí nové stroje. Jeho nástupce Radomír Lašák změnil strategii a České aerolinie začaly dokonce uvažovat o zrušení dálkové flotily. Definitivně se má o jejím osudu rozhodnout letos v září. Podle informací Práva je však téměř jisté, že dálková flotila přežije.

ČSA navíc provozují i charterové lety do vzdálených destinací, jako je kubánské Varadero, venezuelská Isla Margarita, či La Romana v Dominikánské republice. A jak už dříve řekl Právu viceprezident ČSA Petr Řehák, chartery jsou tak významnou obchodní aktivitou, že se v nich bude pokračovat nezávisle na rozhodnutí o dálkové flotile.

Letadla nové generace s větším doletem a nižšími provozními náklady si tedy budou České aerolinie muset tak či onak v budoucnu pořídit. Podle odborníků by přicházely v úvahu stroje Airbus 330, Boeing 767 a hlavně B787 Dreamliner.

Reklama

Související témata:

Související články

Boeing představil nové dopravní letadlo

Kompletně nový stroj pro střední a dlouhé tratě představila včera v americkém Seattlu americká letecká firma Boeing, a to hned ve třech verzích. Dreamlinery...

Výběr článků

Načítám