Dopravci zatím jejich odchod kompenzují najímáním mladých řidičů, kteří mají čerstvé oprávněním k řízení tahače s návěsem. I těch je ale málo, navíc ovládat mnohatunový kolos není tak jednoduché jako osobní automobil.

Dříve byla nutná k získání řidičáku na těžší náklaďáky praxe na lehčích vozidlech. To už dnes neplatí a dopravní psycholožka Pavla Rymešová to považuje za chybu. " S osobním autem mladému člověku trvá tak rok, než se sžije s provozem. U oprávnění na nejtěžší náklaďáky to trvá ještě déle. Byla bych pro opětovné zavedení povinné tříleté praxe před přechodem na vozidla nad 7,5 tun," řekla Právu.

Podle ní je vyšší nehodovost mladších řidičů statisticky doložena. "Ale statistika také stoupá u šoférů okolo 60 let. Ti už mají těsně před důchodem a měli by mít trochu jiný režim, Zaměstnavatelé je však někdy bezohledně využívají," doplnila.

Od ledna do června 2007 zahynulo na českých silnicích o 21 řidičů nákladních aut více než za stejné období loňského roku. Následky havárií nákladních automobilů mají navíc daleko těžší následky díky váze a velikosti vozů. Nehody také více komplikují dopravu, především na dálnicích.

Řidičák vyjde na desetitisíce

Dopravci tvrdí, že jim život zkomplikovala profesionalizace armády. "Armáda přestala produkovat mladé lidi s řidičským oprávněním pro nákladní automobily," řekl Právu tiskový mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Martin Felix.

"Snažíme se nedostatek řešit. Neustále usilujeme o to, aby řidič dálkové kamiónové přepravy byl samostatný obor na střední škole, nebo alespoň nástavbový obor. Dále jsou to rekvalifikace, ale ne každý, kdo je bez práce, tohle může dělat. Chceme také zaměstnávat řidiče z nově přistoupivších zemí do Unie, to znamená z Bulharska a Rumunska," dodal Felix.

Od práce za volantem tahače lidi odrazuje i cena řidičáku. Tu si totiž musejí platit sami, firmy na něj zpravidla nepřispívají.

Pro člověka, který má řidičák pouze na osobní auto, je částka, kterou musí zaplatit za řidičské oprávnění typu C+E (vozidlo nad 3,5 tuny s přívěsem o váze nad 750 kg), vysoká. Pohybuje se zhruba mezi 30 až 40 tisíci korun. Podle odhadu Ondřeje Horázného z Asociace autoškol ČR u nás zhruba 20 procent autoškol poskytuje možnost získat řidičské oprávnění typu C.

Řidiči si nedostatek konkurence pochvalují

Trend nedostatku kvalifikovaných řidičů tiráků potvrzuje i jeden z nich, šofér s desetiletou praxí z jižní Moravy: "Je vidět, že se firmy potýkají s nedostatkem řidičů. Někteří starší se na to vykašlali kvůli hrozným podmínkám úplně, někteří odešli ven. Ale firmy si nás alespoň teď víc váží."

O drsných pracovních podmínkách řidičů dálkových kamiónů kolují legendy. Jeho kolega vzpomíná na špatnou zkušenost z dřívějších let. "Šéf mi zavolal, že mu musím stihnout trajekt. Byl to naprosto nereálný čas, prostě s přestávkama podle předpisů se to stihnout nedalo. Šéf ale řekl, že ho to nezajímá. Stihl jsem to, ale bez odpočinku. Když jsem vyjel z trajektu, tak mi policie zkontrolovala tachograf a dostal jsem pokutu 600 euro. Firma mi to odmítla proplatit, prý je to moje starost. To už si dnes většinou nedovolí."

Podle slov obou mužů už firmy na porušování přestávek tolik netlačí "Navíc se nám i trochu zdvihly platy," shodli se.

Když jsem zavolal jako zájemce o práci řidiče kamiónu, ve třech firmách jsem dostal nabídku od 16 tisíc hrubého za vnitrostátní dopravu po třicet za mezinárodní plus diety. "Počítejte, že budete na cestách třeba i měsíc, máme toho moc a řidičů je málo," řekla personální pracovnice jedné spediční firmy.