Podle poslanců by některé dálniční úseky měly být zákonem výslovně prohlášeny za stavby stavěné ve veřejném zájmu. Stát by pak měl možnost v případě potřeby pozemky vyvlastnit.

Poslanci navrhují zmíněný postup uplatnit například pro pokračování dálnice D1 z Mořic přes Kroměříž do Lipníka nad Bečvou, budoucí dálnici D47 z Lipníka do Bohumína, pro sporný úsek dálnice D3, jenž má podle představ silničářů procházet Posázavím, i pro průchod Českým středohořím, na němž vázne dokončení dálnice D8, či pro dálnici D11 (Praha-Hradec Králové-hranice s Polskem), jejíž budování se před lety zastavilo u Poděbrad.

Ministerstvo chystá svou vlastní verzi

Poslanci tvrdí, že přípravu prakticky všech dálničních staveb nebrzdí technické problémy, ale nedostatky v právním řádu, procesní chyby a obrovské množství soudních řízení.

"Stát nemá nástroje k tomu, aby získal v co nejkratším čase pozemky a potřebná povolení pro realizaci veřejně prospěšné stavby dálnic a rychlostních silnic," obhajují předkladatelé svůj návrh, kterým by se měl už brzy zabývat parlament.

Legislativní změnu, která by výkup pozemků pro dálnice podstatně zrychlila, ovšem chystá i ministerstvo dopravy. Jde o zákon o liniových stavbách, jenž má vycházet z německého modelu, kdy vlastník pozemku nemůže nabídku na výkup ve veřejném zájmu odmítnout, a do měsíce musí pozemek převést zhotoviteli.

"Budeme se snažit, aby zákon platil pouze pro krajní případy, kdy nelze vlastníka dohledat, nebo se vleče složité soudní či dědické řízení. Jde o to, aby se kvůli nevykoupeným pár metrům nemusela celá stavba zastavit," řekl už dříve Právu ministr dopravy Milan Šimonovský.