"Trh pro starší lidi je pořád v plenkách," říká ministryně rodiny a seniorů Ursula von der Leyenová. Ekonomika by se podle vlády měla připravit na to, že senioři znamenají velkou kupní sílu, protože jsou movití a odhodlaní utrácet. Nabídka na trhu ale neodpovídá jejich potřebám. Lidi starší 50 let podle průzkumů svými produkty vhodně oslovuje jen sedm procent ze zhruba 300 největších německých značek.

V roce 2035 budou v Německu lidé přes 50 let tvořit asi 58 procent konzumentů, uvádí studie nazvaná Hospodářský motor stáří. Pro vládu ji vypracovalo podnikové poradenství Roland Berger.

Zvláště skupina lidí přes 65 roků skrývá "velký hospodářský potenciál". Její podíl na celkovém spotřebě se z 18 procent roku 2005 zvýší do roku 2035 na 26 procent.

Reklama podceňuje starší konzumenty

Už nyní lidé přes padesátku tvoří konzumní podíl kolem 50 procent. Tito spotřebitelé jsou "podstatně vlivnější", než to vnucují reklamy, konstatuje německá studie. Enormní potenciál takového trhu Německo nechce přenechat pouze Japonsku, které s podobnou demografickou strukturou už nové příležitosti na trhu rozpoznalo.

"O trh seniorů se urputně bojuje," upozorňuje dokument. Na podporu programu, ve kterém se mají propojit hospodářství, věda a seniorské a spotřebitelské organizace, vláda v letech 2008 až 2010 vydá čtyři milióny eur (130 miliónů korun). Jako příklady ministryně uvádí vývoj techniky s velkými displeji nebo balení výrobků s čitelnými nápisy.

Se stárnutím populace se potýká i Česko

Rychlé stárnutí populace se již ve větší míře projevuje i v Česku. Zatímco v roce 2005 žilo v ČR zhruba 1,45 miliónu lidí nad 65 let, letos by měl podle propočtů počet pětašedesátníků a starších činit zhruba 1,49 miliónu lidí.  V roce 2030 může podle propočtů v zemi být 2,31 miliónu osob, které překročily pětašedesátku.

Péče o seniory v Česku ze strany státu je však zatím nedostatečná. Chybí nejen služby, díky nimž by lidé do vysokého věku byli soběstační a mohli zůstávat v domácím prostředí, ale scházejí i lůžka v domovech důchodců. Stejně v plenkách je však i trh pro seniory. Většina firem si dosud  neuvědomuje tržní potenciál starších konzumentů.