Skokani jsou řidiči, kteří si schovávají svou palubní jednotku pod mýtnými branami a odkrývají ji pouze pod kontrolními branami, které jsou vybaveny kamerami.

Takový řidič pak "vynechává" někdy i desítky mýtných bran a platí mnohem méně peněz za použití dálnice než poctivý dopravce. Ve výpisu mýtných transakcí se potom kamión jeví, jako by po dálnici skákal. Oblíbeným trikem nepoctivců je například balení palubní jednotky do alobalu. ŘSD měsíčně registruje několik desítek skokanů.

Do správního řízení putují pouze řidiči a dopravci, kteří obelhávají mýtný systém opakovaně. ŘSD totiž nejdříve obesílá hříšníky varovným dopisem a dává jim šanci se polepšit. Podle mluvčího Generálního ředitelství cel Jiřího Bartáka mají celníci dostatek důkazů, aby mohli být nepoctiví dopravci ve správním řízení potrestáni.

Mýtné se vybírá zatím na necelých 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více; průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr. V systému je zaregistrováno přes 180 000 kamiónů, jejichž majitelé již na mýtném zaplatili bezmála tři miliardy korun.