Hlavní obsah

Česko možná vymění L-159 s Bolívií za dopravní letadla

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ještě před půl rokem ministerstvo obrany popisovalo výměnu nepotřebných bitevníků L-159 za dopravní letadla C-295M španělské firmy CASA jako nevýhodnou, ale s postupujícím časem změnilo názor. O směně deseti českých bitevníků, které by měly létat v Bolívii, za dvě transportní letadla, se v poslední době intenzívně jedná.

Článek

Náměstek ministryně obrany Martin Barták na konci června o prodeji letounů oficiálně mluvil s bolivijským ministrem obrany. Vedou se i rozhovory s firmou CASA, která je součástí koncernu EADS a která by výměnu zprostředkovala.

To, že ministerstvo obrany začalo upřednostňovat barterový obchod a jedná o něm se španělskou firmou, potvrdil jeho mluvčí Andrej Čírtek.

"Vzhledem ke stavu rozpočtu ministerstva obrany je těžké si představit dostatek finančních prostředků na nákup nových transportních letadel. Daleko reálnější je výměna za nepotřebnou techniku. Musím ale dodat, že s nabídkou výměny může přijít jakákoli firma," řekl v pondělí Čírtek Právu.

Armáda nabízí k odprodeji okolo 40 strojů z původních 72 bitevníků L-159. Provozuje pouze letku 24 letounů a ostatní musí nákladně konzervovat.

Dodávku musí schválit USA

Připravovaná směna se ale nelíbí konkurenci, která počítala, že se zúčastní výběrového řízení na dodávku čtyř až šesti dopravních letadel pro českou armádu, které se ministerstvo obrany chystalo vypsat příští rok.

Italská firma Alenia, jež vyrábí stroj Spartan C-27J, kvůli chystanému barteru na dnešek ohlásila protestní tiskovou konferenci. "My požadujeme férový a otevřený tendr," řekl v pondělí Právu zástupce Alenia Bear Midkiff.

Podle jeho názoru je barter mezi českým ministerstvem obrany a Bolívií nereálný, protože směnu by musela odsouhlasit vláda USA, neboť "v L-159 je 67 procent součástek americké výroby". Bolívie přitom patří s Kubou, Venezuelou a Nikaraguí k tvrdým odpůrcům politiky Spojených států.

Původně letoun nevyhovoval

O směně L-159 za dopravní letouny se začalo mluvit již letos na jaře, kdy armáda začala hledat náhradu za dosluhující dopravní letadla An-26. Armádní nákupčí oslovili kromě firem Alenia a CASA, ukrajinskou společnost Antonov (An-32 a An-74), ruský Iljušin a americký Lockheed Martin (Hercules C-130J).

Poté, co dostali jejich nabídky, vypracovali marketingovou studii, v které vyhodnotili, které stroje by armádě vyhovovaly.

Podle odborného vojenského týdeníku Jane's Defence brigádní generál Ivo Zbořil (nový šéf vojenské hradní kanceláře), který zodpovídal za vyhodnocení nabídek, odpověděl firmě, že letoun C-295M nevyhovuje zakázce, pokud jde o užitečné zatížení a požadavky na dolet. Odmítl také možnou výměnu. "Zprostředkování barteru čtyř letadel CASA C-295M výměnou za nadbytečné letouny L-159 není adekvátním řešením," napsal v dokumentu generál Zbořil.

Reklama

Související články

Aero Vodochody koupí Penta

Investiční skupina Penta může od státu koupit stoprocentní podíl ve firmě Aero Vodochody. Antimonopolní úřad povolil fúzi se společností Tularosa, která...

Penta vyměnila celé vedení Aera Vodochody

Česko-slovenská finanční skupina Penta, která je novým vlastníkem Aera Vodochody, vymění celé jeho vedení, včetně dozorčí rady a představenstva. Odvolán...

Výběr článků

Načítám