Že by Vodochody a Pardubice mohly v budoucnu konkurovat Ruzyni, není ministerstvu dopravy proti mysli. To se už dříve vyjádřilo, že podporuje dynamický rozvoj civilního letectví a letištní infrastruktury na území Česka.

Místním občanům se to nelíbí

Ve Vodochodech chce československá finanční skupina Penta Investments, která se letos v lednu stala vlastníkem Aera, rozšířit na mezinárodní aeroport nynější tovární letiště. Právu to včera potvrdila mluvčí Penty Jana Studničková.

"Definitivní rozhodnutí o přestavbě letiště ještě nepadlo. Předcházet tomu musí spousta interních kroků. V průběhu léta ale požádáme o EIA, tedy o udělení výjimky ze zákona na ochranu životního prostředí," informovala mluvčí.

Pokud vše půjde dobře, mohlo by vodochodské letiště zahájit provoz v roce 2009 nebo 2010 a v budoucnu odbavovat nanejvýš 1,5 miliónu cestujících. "Ve srovnání s Ruzyní tedy nepůjde o žádného giganta," konstatovala Studničková.

Letiště Aera má v současné době status neveřejného mezinárodního aeroportu. Jeho změnu na veřejné musí schválit Úřad pro civilní letectví. Nejdříve však bude nutné dostát řadě podmínek. Provozovatel musí zejména garantovat pravidelnou provozní dobu a že bude přijímat na letišti v mezích své technické způsobilosti všechna letadla.

Předností Vodochod je, že jsou v blízkosti dálnice D 8, po níž by se cestující dostali na okraj hlavního města za pár minut. Je tu i železniční vlečka, takže s dopravou z letiště by neměly být problémy.

Invrestoři slibují protihluková opatření

Jak ale upozornila MF Dnes, lidé z okolí vodochodské přistávací dráhy se bojí, že letiště by přineslo zvýšení hluku a příliv lidí a aut.

Podobné obavy panují v Pardubicích, kde potenciální investoři představili zastupitelům projekty k přeměně zdejšího bývalého vojenského letiště na mezinárodní. "Chceme mít jistotu, že letadla nebudou rušit obyvatele a že se vyřeší dopravní spojení s letištěm," řekla ČTK Zuzana Zlesáková, starostka městského obvodu, který je v bezprostřední blízkosti pardubického letiště.

Britská firma John Laing a konsorcium Pardubice Airport City, jehož členy jsou skupiny Odien a Dexia Kommunalkredit, ujišťují, že v případě realizace svých projektů vynaloží potřebné množství peněz na protihluková opatření.

Konsorcium Pardubice Airport City plánuje, že vojenské letiště změní na mezinárodní už v roce 2009. Později tu chce vybudovat i centrum nákladní letecké dopravy. Do projektu chce investovat pět miliard korun.

Ve hře jsou ovšem i jiné projekty s ještě ambicióznějšími záměry. Japonci by prý v Pardubicích chtěli vynaložit desítky miliard korun na mamutí aeroport pro 16 miliónů cestujících ročně. Britové zase prosazují letiště pro tři milióny pasažérů, které by skutečně mohlo konkurovat Ruzyni.

Pardubický kraj i samotné město považují rozvoj letiště za prioritu. Nyní zvažují, pro který z projektů se rozhodnout.