"Na dálnici D47 se má z naší rozpočtové kapitoly v příštím roce čerpat pět miliard korun. Bude do ní zařazena jako zvláště sledovaná stavba, na rozdíl od jiných investičních akcí," řekl novinářům ministr dopravy Milan Šimonovský.

Zakázku na tuto osmdesátikilometrovou dálnici z Lipníku nad Bečvou do Bohumína získalo od předchozí vlády Miloše Zemana bez výběrového řízení konsorcium Housing & Construction (H&C). To mělo podle realizační dohody, uzavřené v červnu 2002, výstavbu financovat a po dokončení dálnici pětadvacet let provozovat a opravovat, než by stát splatil H&C vynaložené náklady a vyplatil čtyřmiliardový čistý zisk.

Poté, kdy podmínky dohody zpochybnil Šimonovský, se však vláda Vladimíra Špidly letos 31. března rozhodla dohodu s H&C vypovědět. Dálnici D47 tak musí nyní stavět sám stát. Šimonovský se vládě zavázal, že místo 125 miliard korun plánovaných H&C bude teď projekt D47 zrealizován o čtyřicet miliard levněji a doba výstavby se zkrátí o dvanáct měsíců, aby celá dálnice byla zprůjezdněna již koncem roku 2008.

Senát již podpořil vydání dluhopisů za 47,6 miliardy korun na financování výstavby D47. Další potřebné peníze chce ministerstvo dopravy (MD) získat úvěrem od Evropské investiční banky. Na dotaz, proč tedy ještě těch pět miliard v rozpočtu na rok 2004, Šimonovský odpověděl: "Především proto, aby průběh této prioritní dálniční stavby měl stát pod svou bezprostřední kontrolou."

Vláda odmítla požadavek H&C

Ministr také ujistil, že do konce července bude vyřešen problém financování dvoukilometrové části úseku Rudná-Hrušov dálnice D47. Faktury za práce, které zde už loni v květnu z pověření H&C zahájily Ostravské dopravní stavby, totiž po vypovězení realizační dohody nemá kdo uhradit.

Ostravská firma proto 9. června práce zastavila s tím, že není takový blázen, aby sponzorovala stát. "Našli jsme způsob, jak budování těchto dvou dálničních kilometrů v hodnotě 650 miliónů korun převést z H&C na stát," ujistil Šimonovský.

Ostravské dopravní stavby zde dosud prostavěly 140 miliónů korun a ty by nyní měly získat od Housingu & Construction. Ten si pak celou sumu nechá proplatit od Ředitelství silnic a dálnic včetně sedmiprocentní marže. Poté stát uzavře s Ostravskými dopravními stavbami novou smlouvu na dokončení celého úseku.

V minulém týdnu vláda odmítla požadavek Housingu & Construction na jeho případné odškodnění za budoucí daňové povinnosti v souvislosti s D47. "H&C od vlády požadoval příslib odškodnění za možné daňové povinnosti, které by v budoucnu od něj mohly být vymáhány daňovými úřady v ČR za to, co na dálnici D47 nezrealizoval. To je ovšem jen hypotetická možnost," vysvětlil postoj vlády Šimonovský.

Vláda už naopak odsouhlasila proplacení dvaceti miliónů eur (v přepočtu 630 miliónů korun) konsorciu H&C jako kompenzaci za náklady, jež do vypovězení realizační dohody vynaložilo ve prospěch dálnice D47. Že je to odpovídající suma, prokázal audit.

Nižší dotace pro dráhy i autobusy

Bez pěti miliard korun na D47 bude v příštím roce rozpočet ministerstva dopravy ve srovnání s tím letošním chudší o 450 miliónů. Tuto částku bude muset MD ušetřit. Podle Šimononovského se tak stane snížením dotací pro České dráhy i další železniční dopravce a krácením částky, která měla být původně věnována na podporu obnovy vozového parku městské hromadné dopravy a linkových autobusů.

"Omezit provozní náklady musí i naše ministerstvo. Po dobu tří let se bude každoročně snižovat počet systemizovaných míst na MD o dvě procenta," sdělil ministr.