Hlavní obsah

Budvar u evropského soudu neuspěl s ochrannými známkami

– BRUSEL

Budějovický Budvar neuspěl proti americké pivovarnické společnosti Anheuser-Busch v sérii sporů, které se týkaly používání označení "Budweiser" a "Bud" pro jiné výrobky než pro pivo. Soud první instance v Lucemburku v úterý uvedl, že Úřad pro harmonizaci vnitřního trhu (OHIM) rozhodl správně, když odmítl námitky Budvaru proti registraci známky Budweiser a Bud například pro cukrovinky nebo oděvy.

Článek

Budvar tvrdí, že americký pivovar získal ochranu na označení výrobků, které prý nejsou z pohledu českého podniku podstatné.

"Společnost Budějovický Budvar neprokázala, že označení původu Budweiser a Bud, zapsaná na základě Lisabonské dohody, s účinkem zejména pro Francii, jí umožňují podat námitky proti přihláškám ochranných známek Společenství podaným společností Anheuser-Busch pro jiné výrobky než pivo," uvedl dnes soud.

"Z pohledu prodeje piva v EU dnešní rozsudek neohrožuje naše současné obchodní aktivity," uvedl v reakci na rozsudek mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec. Anheuser-Busch získal ochranu na označení výrobků, které jsou prý z pohledu českého pivovaru nepodstatné. Podle Samce navíc dnešní rozhodnutí soudu neruší starší registrace, které Budvar získal v jednotlivých státech.

Žádost o známku byla podána v roce 1996 a 1998

Mezi lety 1996 a 1998 podala americká pivovarnická společnost u evropského známkového úřadu přihlášky na registraci některých svých obchodních značek. Konkrétně OHIM obdržel žádost o registraci slovních označení "Budweiser" a "Bud" a obrazových označení, jež obsahují označení "AB", "Genuine" (Autentický), "Budweiser" a "King of Beers" (Král piv). Jen čtyři posledně jmenované grafické značky měly sloužit k označování piva. Zbylé značky americká společnost hodlala používat pro označování papírenských výrobků, čisticích potřeb, oděvů, jemného pečiva a cukrovinek.

Český pivovar Budějovický Budvar měl ke všem žádostem amerického konkurenta námitky. OHIM tyto námitky neuznal až na jednu výjimku. Ta se týkala žádosti Anheuser-Busch o registraci obrazových značek pro piva, v nichž se objevoval mimo jiné název "Budweiser" a "Bud". Budějovický Budvar se proto v roce 2004 rozhodl zahájit s evropským úřadem spor u lucemburského soudu.

"Soud konstatuje, že označení původu uplatněná společností Budějovický Budvar jsou chráněna na základě Lisabonské dohody pouze pro pivo a podobné výrobky," píše se v rozsudku. Budvar tedy neuspěl s argumentem, že udělení ochranné známky i pro jiné výrobky než pivo může poškodit pověst značky.

Spor se kupodivu známek netýká

Současný soudní spor se v podstatě ochranných známek pro pivo vůbec netýká. Společnost Anheuser-Busch, která původně protestovala proti neudělení registrace s označením Budweiser a Bud pro pivo, totiž spor ukončila a žalobu stáhla.

Soud první instance řeší všechna podání od lidí i firem proti rozhodnutím institucí EU, proti jeho rozhodnutí se lze odvolat k Evropskému soudnímu dvoru.

Budějovický Budvar se o známku Budweiser pře s americkým pivním gigantem už více než sto let. Jen za posledních šest let vedl Budvar s Anheuser-Busch na devět desítek sporů, z většiny z nich vyšel vítězně.

Budějovický Budvar je třetím největším pivovarem v České republice a patří mezi přední tuzemské exportéry piva. Loni zvýšil vývoz o sedm procent na rekordních 556 000 hektolitrů piva.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám