"Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]

Biopaliva od září

Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.

Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO),  od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.

Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.

Strach ze zavření Družby je předčasný

Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.

Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.

Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.

Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody  je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.

Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.