"Aby tato změna nevedla k nárazovému zvýšení sazeb pojistného, bylo využito výjimky obsažené ve směrnici a tohoto limitu by mělo být dosaženo teprve 1. června 2012," uvedlo ministerstvo financí, které novelu předkládá.

Podle premiéra Mirka Topolánka (ODS) je cílem navrhovaného zákona zavést směrnici Evropského parlamentu z roku 2005.

Pojišťovny už dnes nabízejí vyšší limity

Česká asociace pojišťoven míní, že by úprava minimálního limitu neměla být pro pojišťovny problémem. Řidiči totiž mají již nyní možnost sjednat si pojištění s vyšším limitem, což ve značné míře již využívají. Většina klientů České pojišťovny má zájem o pojistku s vyšším limitem plnění, podotkl mluvčí ČP Václav Bálek. Případné zdražení pojistek bude podle něj záležet jen na vývoji škod.

"Vzhledem k potřebě dostatečně ochránit poškozené v silničním provozu a v souvislosti se stále rostoucími náklady na úhradu vzniklých škod považujeme tento krok za logický," komentoval změny mluvčí Kooperativy Marek Vích. Mohou se totiž podle něj stát i případy, kdy jsou vyšší limity oprávněné.

Pojišťovny mají platit i za neznámé viníky

Další výraznou změnou je větší ochrana před lidmi, kteří ujíždějí z místa činu. Pokud nyní viník nehody ujede a nepodaří se ho vypátrat, poškozený dostane od pojišťovny pouze náhradu za poškozené zdraví. Novela má ale umožnit, aby poškozený, který utrpí při nehodě závažnou škodu na zdraví, dostal od pojišťovny zaplaceno i za rozbité auto. "To může ovlivnit výši příspěvků, které pojišťovny budou muset platit do Garančního fondu, a tudíž není pochopitelně vyloučen vliv na výši pojistného," podotkl Vích.

Vlastníkům a řidičům vozidel se má zjednodušit i prokazování pojištění odpovědnosti, a to zrušením dokladu o pojištění odpovědnosti. Zůstane tak jen zelená karta, která je i mezinárodním dokladem o tomto pojištění.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil na konci roku 2006 celkem 5,667 miliónu aut. Povinné smluvní pojištění provozuje po demonopolizaci systému sedmým rokem devět pojišťoven.