Hlavní obsah

Prodej padělků dosahuje astronomických výšin

Právo, ČTK, svj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Padělky známých i méně známých značek stále zaplavují trhy států ve všech koutech světa. Podle údajů shromážděných Organizací pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD) se hodnota zahraničního obchodu s padělaným zbožím v roce 2005 pohybovala kolem 200 miliard dolarů (v přepočtu 4,2 biliónu korun).

Článek

To je mnohem více, než ve stejném roce činil hrubý domácí produkt 150 méně vyspělých ekonomik. Údaje přitom zahrnují pouze zboží, které se prodalo v jiné zemi, než kde se vyrobilo.

Při započtení zboží prodaného i vyrobeného ve stejné zemi by číslo mohlo být o dalších několik stovek miliard dolarů vyšší. OECD podle zprávy zveřejněné na internetu do statistiky nezahrnula ani digitální produkty distribuované přes internet.

Hlavním producentem je východní Asie

Padělané zboží se vyrábí i prodává ve většině zemí světa. Hlavním regionem je však Asie a největším jednotlivým producentem tohoto zboží je Čína. V posledních letech se rozšiřuje škála prodávaného zboží od luxusních položek, jako jsou hodinky či značkové oblečení, až po položky, které mohou mít vliv na zdraví a bezpečnost, kam patří léky, nápoje a potraviny, zdravotnické zařízení, kosmetika, hračky, tabák a autosoučástky.

Globálně jsou podle OECD největším problémem padělky elektrických součástek, potravin, nápojů a produktů pro domácnosti. Jednotlivé trhy mají však i svá specifika. Na Blízkém východě jsou největším problémem automobilové součástky, v Latinské Americe, Africe a Asii zase tabákové výrobky a v Evropě či Severní Americe léky.

OECD nabádá jednotlivé vlády, aby mnohem více spolupracovaly se společnostmi a snažily se více bojovat proti padělkům. Za nejdůležitější v boji s piráty považuje vyšší kontrolu nad dodržováním zákonů; posílení spolupráce mezi vládami a jednotlivými odvětvími s cílem zefektivnit boj a stanovit nové strategie; vyšší postihy pro odhalené piráty či vzdělávání spotřebitelů včetně informovanosti o tom, jaké nebezpečí jim hrozí z padělaných výrobků.

Rájem padělatelů zůstává i Česko

Rájem padělatelů, zejména z Asie a Balkánu, je však i Česko. Česká obchodní inspekce (ČOI) zabavila za první čtyři měsíce letošního roku na tuzemském trhu padělky v odhadované hodnotě více než 100 miliónů korun, přičemž zhruba tři čtvrtiny zabavených falzifikátů tvořily nosiče s hudbou a filmy. Podle odborníků je pirátské každé druhé CD, které se v ČR prodává.

Mezi padělané zboží, které lze bez problému koupit ve stáncích českých tržnic, patří ale i oblečení, obuv či levné napodobeniny originálních značek hodinek, cigaret nebo alkoholu. Na trhu se objevuje i stále více padělků počítačových her.

Loni ČOI zabavila bezmála milión kusů padělaného zboží téměř za tři čtvrtě miliardy korun. Proti roku 2005 tak počet odhalených falzifikátů stoupl zhruba o třetinu. Problémy s padělky v tržnicích jsou podle inspekce převážně v příhraničních oblastech západních a jižních Čech, kde převážnou část klientely stánkařů, až devadesát procent, tvoří turisté z Německa a Rakouska.

Reklama

Výběr článků

Načítám