Původně se mýto mělo platit pouze na silnicích I. třídy pomocí mikrovlnné technologie. Systém měla zbudovat firma Kapsch. "To, co pan ministr chystá, je principiální změna, že by měl systém mýtného zahrnovat i komunikace krajské a obecní," řekl Bendl.

Přitom Kapsch, který vybudoval mýtný systém na dálnicích, má se státem platnou smlouvu o vybudování systému mikrovlnnou technologií i na silnicích první třídy. Vypsáním nového výběrového řízení by přišel o podstatnou část zakázky.

Jak tuto situaci hodlá ministerstvo řešit, není dosud jasné. Nová situace by se také mohla projevit na posunutí původně plánovaného termínu v lednu 2008, kdy mělo být mýtné na silnicích první třídy spuštěno. "Nebudeme se k tomu vyjadřovat, informace ke druhé etapě zveřejníme začátkem června," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka. Sdílnější nebyl ani zástupce Kapsche David Šimoník.

Podle původní smlouvy měl Kapsch vybudovat mikrovlnný systém na dálnicích i na silnicích první třídy. MD však firmu na podzim požádalo o návrh hybridního systému se satelitními částmi. Takové řešení však minulý týden odmítl antimonopolní úřad, podle kterého by šlo o porušení podmínek smlouvy. Podle ÚOHS musí ministerstvo vypsat na satelitní část nový tendr. MD tak zřejmě na výtky ÚOHS zareagovalo.

Kraje: zlevněte dálnice, zdražte silnice

Jak Jaroš dále řekl, kraje jednomyslně odmítly mýtné brány, které jsou nedílnou součástí mikrovlnné technologie, na silnicích první třídy. Kraje dávají přednost satelitní technologii již delší dobu, nyní si prosadily mýtný systém i na silnice, které jsou v jejich vlastnictví, tedy tzv. dvojky a trojky. Podobně široký záběr mýtného systému neexistuje nikde v Evropě.

Jakých automobilů se bude mýtné na silnicích nižších tříd týkat a kdo o tom bude rozhodovat, není zatím jasné. Nejistota panuje také u výše kilometrových sazeb. Vyhláška MD počítá pro silnice první třídy zatím s průměrnou sazbou 1,6 koruny za kilometr; na dálnicích dopravci platí 4,05 koruny za kilometr.

Kraje však údajně požadují, aby byl nejvyšší poplatek na silnicích třetí třídy a nejnižší na dálnicích, které by se tak staly magnetem pro těžkou dopravu. Mýtné se v ČR zatím vybírá na necelých tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Dosud dopravci zaplatili přes dvě miliardy korun.