Získat stavební povolení pro lakovnu bylo podle něj nejsložitější a dokumentace ke stavebnímu řízení nejobsáhlejší. "Lakovna je totiž místo, kde by teoreticky mohlo dojít k nějakému ekologickému problému, její parametry jsou ale na takové úrovni, že prakticky je to vyloučeno a žádná kontaminace nehrozí," uvedl.

Během několika týdnů investor očekává vydání stavebního povolení pro stavbu infrastruktury v areálu závodu, včetně zkušební dráhy, a na podzim pak poslední stavební povolení pro administrativní budovu. Ta by se měla stát oficiálním sídlem společnosti od července 2008. Ve druhé polovině příštího roku Hyundai chce zahájit v Nošovicích zkušební výrobu a v březnu 2009 pak výrobu sériovou.

Již čtyři tisíce zájemců o práci

Podle Vaňka registruje HMMC již přes čtyři tisíce žádostí o pracovní místo. "Z nich přibližně 300 je ze Slovenska a několik desítek z Polska. Naprostá většina je z Moravskoslezského kraje, a to z bezprostředního okolí, tedy v dojížďkové vzdálenosti," řekl. Dodal, že přibližně polovina uchazečů má zájem o práci ve výrobě.

Vaněk odmítl občas se objevující názory, že nošovická automobilka bude zaměstnávat dělníky z Ukrajiny. "Investiční pobídky, které nám nedávno schválila Evropská komise, jsou v oblasti zaměstnanosti určeny pouze pro občany zemí EU. Takže Ukrajinců se to ani nemůže týkat," dodal.

Připomněl, že investiční pobídky v celkovém objemu 111 miliónů eur jsou určeny na výkup pozemků, daňové úlevy a velká část na tvorbu pracovních míst a rekvalifikace.

HMMC má nyní 110 zaměstnanců na manažerských postech a v administrativě, z toho 70 Korejců. V cílovém stavu v roce 2011, kdy má výroba dosáhnout plné kapacity 300 tisíc vozů ročně, bude nošovická automobilka zaměstnávat 3500 lidí.