Hlavní obsah

Češi v supermarketech nakupují, další už ale nechtějí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Když jdou lidé v Česku nakupovat, většina z nich zamíří do diskontu, supermarketu či hypermarketu některého z obchodních řetězců. Díky oblibě těchto obchodů již řetězce pro sebe urvaly dvě třetiny trhu v Česku. S tím, jak těchto obchodů přibývá a zakusují se do dalších oblastí měst, nadšení postupně vyprchává a budování dalších prodejen odmítají čtyři pětiny Čechů.

Článek

Jak vyplývá z průzkumu agentury Respond & Co, proti stavbě nových diskontních prodejen, supermarketů a hypermarketů je 81,4 procenta z 900 respondentů celostátního průzkumu). Největší odpor vyjádřili obyvatelé středních Čech (93,3 %) a severní Moravy (87,1 %), kde je vysoká hustota moderních prodejen. Nejvíce nové obchody odmítají lidé ve věku 50 až 59 let (85,3 procenta).

"Výsledky našeho průzkumu podporují tvrzení, že obyvatelé ČR jsou již nasyceni hustotou prodejen obchodních řetězců a nevyžadují další výstavbu, protože stávající stav je pro ně dostatečný," komentoval údaje ředitel agentury Respond & Co Ondrej Gažík.

Jedenáctka největších řetězců na konci loňského roku v Česku podle společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod provozovala 1126 supermarketů, hypermarketů, diskontních prodejen a obchodních domů. V roce 2005 jich bylo 1045.

Například hypermarketů bylo na začátku letošního roku 215. Jejich celková prodejní plocha činila 1,06 miliónu metrů čtverečních. "V přepočtu na obyvatele je to více než ve kterékoli jiné zemi střední a východní Evropy," upozornil František Diviš z Incoma Research. Podle něj expanze hypermarketů ještě nekončí.

Chcete, aby ve vašem blízkém okolí byly postaveny další nové prodejny obchodních řetězců? (v procentech)
ne81,4
ano18,6
Pokud ano, tak který typ?
supermarket7,0
hypermarket6,4
neuvedeno3,6
diskontní prodejna1,6
nechtějí další prodejny81,4
Zdroj: průzkum agentury Respond & Co, duben-květen 2007

V hledáčku řetězců jsou nyní menší města

Obchodní řetězce již mají obsazena velká města a nyní se podle analytika Zdeňka Skály z Incomy Research více zaměří i na menší obce. "Dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen. Expanzí mezinárodních společností je totiž zatím málo pokrytá oblast menších obcí pod 5000 obyvatel a také vnitroměstský prostor," upozornil Skála.

Do menších měst, která dosud byla doménou především diskontů, míří i další řetězce. Například Tesco svůj první malý supermarket otevřelo v roce 2005 v Mikulově, který má 8000 obyvatel. V závěru loňského roku mělo Tesco malé obchody i ve Vodňanech, Bechyni či Veselí nad Lužnicí. Tyto obce mají asi 6000 lidí.

Podobnou strategii zvolil i Interspar, který v Česku provozuje 24 hypermarketů a jeden supermarket. "Pro nás je otevřené každé město, které má více než 5000 obyvatel. Velmi nás ale zajímá i Praha a další větší města, kde vidíme velký potenciál," prohlásil Martin Hruška, jednatel a generální ředitel firmy Spar Česká obchodní společnost.

Řada míst se brání

V některých městech ale řetězce začaly narážet na odpor obyvatel i samospráv. Další nové supermarkety nechce v centru města povolit například radnice ve Znojmě. Na začátku roku zamítla žádost Lidlu o povolení výstavby nového obchodního centra. Do historického jádra Znojma míří ročně davy turistů, přitom v této časti města od roku 1998 vznikla nákupní centra Kaufland, Hypernova a Interspar.

Nevoli mezi mnoha obyvateli Ústí nad Labem vyvolal plán společnosti INT, která chce ve zhruba stometrové ulici U České besedy postavit obchodní centrum. Proti stavbě vznikla petice Ne hypermarketům, kterou podepsalo přes 2200 obyvatel města. Zastupitelé ústeckého městského obvodu Město ale i přesto prodej této ulice společnosti INT schválili.

Proti plánované stavbě diskontní prodejny Penny Market u přerovské Základní školy Svisle protestuje několik let sdružení Občané proti Penny Marketu, jehož petici podepsalo několik tisíc lidí. Přerované se nedávno postavili také proti stavbě diskontní prodejny Lidl.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám