Hlavní obsah

Češi utrácejí jako o život, obchodníci si mnou ruce

PRAHA

Zlaté časy maloobchodníků v Česku pokračují. Zákazníci jim v březnu ve srovnání s únorem zvedly tržby o 0,7 procenta. Proti březnu 2006 stouply útraty u malobchodníků o 8,8 procenta, bez sezónního očištění (sezónní a kalendářní vlivy) o 9,6 %. Zůstaly tak jen těsně za historickým rekordem z února 2007, kdy sezonně neočištěný růst činil 9,9 procenta.

Článek

"Konzumní revoluce graduje" nebo "Spotřebitelé vzali v březnu obchody doslova útokem". To jsou některé reakce ekonomických analytiků na spotřebitelské chování Čechů. 

Jak oznámil Český statistický úřad, růst celkových tržeb byl druhý nejvyšší za celé období zjišťování, tedy od roku 1997. Pro nákupní horečku mají ekonomové jednoznačné vysvětlení: Češi se mají dobře, chtějí utrácet a mají za co.

"Rostoucí reálné příjmy obyvatel, klesající nezaměstnanost, rostoucí objem spotřebitelských úvěrů, dlouhodobě silná koruna k euru i dolaru, která relativně zlevňuje zboží z dovozu, a tím skrytě zvyšuje kupní sílu obyvatel, štědrá sociální politika státu vůči některým skupinám obyvatel a boom ve stavebnictví, protože řada lidí si pořídila nové bydlení, které je třeba zařídit," vysvětlil již počátkem roku nákupní horečku analytik Vladimír Pikora z Next Finance.

Za březnovou chutí spotřebitelů utrácet mohly podle analytika Pavla Sobíška částečně stát některé mimořádné faktory jako počasí či vyšší počet pracovních dní, podstata je však jinde. Podstatou je i podle něj ale růst příjmů domácností, podpořený optimistickou vyhlídkou ohledně zaměstnanosti a supernízkými úrokovými sazbami.

Plníme si materiální sny

K růstu tržeb přispěly nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost a v prodejnách textilu a obuvi (o 22,2 procenta a o 21,1 %). V motoristickém odvětví se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 12,2 procenta. Z toho tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply o 12 procent a tržby za prodej pohonných hmot o 12,7 %.

"Nejvyšších temp maloobchod dosahuje v nepotravinářském zboží, což je logické. Lidé si za rostoucí mzdy častěji plní jiné sny, například motoristické než ty gurmánské. Výsledky maloobchodu potvrzují, že spotřeba domácností zrychluje," řekl Michal Brožka z ekonomického výzkumu Raiffeisenbank.

"Teplá zima umožnila nezvyklý růst stavební výroby skoro o třetinu, a to se projevuje i ve velké poptávce po stavebninách. Krom toho lidé kupovali více nábytek a elektroniku, kterými vybavovali nové nemovitosti. Fakt, že byla vloni zahájila výstavba nejvyššího počtu bytů od roku 1993, by si prostě letos za každého počasí vyžádal vyšší tržby za vybavení domácností. Takto se ale výstavba urychlila a spotřeba koncentrovala," vysvětluje Pikora.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám