"Problém je ale s financováním. Existuje totiž obrovská rozestavěnost. V minulých letech se stavělo nekoncepčně a jediným uceleným dálničním tahem je tak nyní v ČR dálnice D 5 (Praha-Plzeň-Rozvadov)," upozornil Hodač.

V současné době je v naší republice rozestavěno 330 kilometrů dálnic, rychlostních komunikací, silnic první třídy a obchvatů, na něž se vynaloží 118 miliard korun. "Ve výhledu jsou přitom další stavby za asi 450 miliard Kč," informoval šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfred Brunclík.

MD chce zrušit Fond dopravy

Roční deficit financování těchto staveb se podle ministerstva dopravy (MD) pohybuje kolem 31 miliard korun. Na otázku Práva, zda tedy nebude nutné budování některých dálničních úseků a obchvatů přerušit, odpověděl Hodač: "Stavby se zastavovat nebudou. Chybějících 31 miliard korun se pokryje z rezervních fondů jednotlivých ministerstev. A i Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) vládne dostatečným množstvím peněz, aby taková situace letos nenastala."

Ministerstvo dopravy však připouští, že pro další roky je nutné koncepčnější řešení. Uvažuje dokonce o zrušení SFDI, jehož úlohu by převzala ekonomická sekce MD. "Zdroje z privatizace, které činily nemalou část příjmů SFDI, brzy vyschnou. Pokusíme se proto najít shodu napříč politickým spektrem pro mandatorní financování rozvoje dopravy především ze státního rozpočtu. Přestalo by tak být závislé na tom, jak dopravě přeje ta či ona vláda," uvedl Hodač.

S dálnicí D 3 pomůže soukromý kapitál

Kromě příjmů z mýtného, prodeje dálničních známek a výraznějšího podílu na dani z pohonných hmot by potřebné peníze mělo zajistit zapojení soukromého kapitálu do výstavby dálnic využitím modelu PPP (Public Private Partnership).

"Ročně bychom uplatněním PPP mohli získat 10 až 15 miliard korun," řekl už dříve Právu ministr dopravy Aleš Řebíček.

Legislativně spolupráci veřejného a soukromého sektoru nestojí nic v cestě. Příslušný zákon byl schválen stejně jako pilotní projekty PPP. Ty v minulosti podpořila už vláda Jiřího Paroubka, když stanovila, že v první vlně bude i výstavba, financování, údržba a provozování dálnice D 3 v úseku Tábor-Bošilec.

Na otázku, jak pokročila příprava tohoto projektu PPP, odpověděl Hodač: "Loni byl vybrán poradce, jímž je společnost Mott MacDonald. Po schválení podmínek vládou vyhlásíme letos v létě výběrové řízení na koncesionáře."

Koncesionář dálniční úsek postaví a bude až 30 let provozovat, než mu stát splatí vynaložené peníze a vyplatí přiměřený zisk. Podle Hodače by se měla dálnice mezi Táborem a Bošilcem začít stavět na podzim 2008 a dokončit nejpozději v dubnu 2011.