"Zisk je výsledek rozsáhlých změn, kterými České dráhy prošly za poslední dva roky. Ty vedly na jedné straně k výrazným úsporám nákladů; na straně druhé přišly České dráhy s nabídkou nových služeb, které stojí za zvyšováním příjmů v osobní i nákladní dopravě a přitáhly na železnici nové zákazníky," řekl Josef Bazala, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Na mysli měl především snížení počtu zaměstnanců oproti roku 2003 o 20 procent. V současné době dráhy podle ČTK zaměstnávají 55 000 lidí. Výkony jsou stejné jako před propouštěním, což znamená, že výrazně vzrostla produktivita práce.

České dráhy podle Bazaly nyní fungují jako standardní obchodní společnost na liberalizovaném dopravním trhu. "Financování našich aktivit je totožné s dalšími soukromými dopravci, kteří na české železnici působí, proto je i náš cíl stejný: úspěšné a ziskové hospodaření podporující další rozvoj celé skupiny České dráhy. Za celý rok 2007 pak počítáme s celkovým ziskem ve výši 50 miliónů Kč," věří Bazala.

Přibylo 170 tisíc cestujících

Osobními vlaky ČD cestovalo v letošním prvním čtvrtletí 46,3 miliónu cestujících, což je o 170 tisíc více než loni. Tržby z osobní dopravy vzrostly v tomto období na 1,26 miliardy Kč a zaznamenaly tak meziroční nárůst o 143 miliónů Kč.

Zákazníci také častěji usedají do kvůli častým poruchám zpočátku vysmívaného Pendolina. "Vlaky provozované pod produktovou značkou SC Pendolino jenom za první čtvrtletí přepravily o přibližně 90 tisíc cestujících více," řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.