Hlavní obsah

Nejdelší český tunel bude mít téměř 25 km

Právo, Jiří Novotný, Radek Plavecký

Ministerstvo dopravy (MD) nebude bránit výstavbě téměř pětadvacetikilometrového tunelu, který chce Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybudovat mezi Prahou a Berounem na budoucím třetím železničním koridoru. Právu to ve čtvrtek potvrdil mluvčí MD Karel Hanzelka.

Článek

"Stavba třetího koridoru Praha-Plzeň-Norimberk byla v tunelové variantě vládou schválena 13. července 2005 a naše ministerstvo s ní počítá. V současné době probíhá příprava stavby. Předpokládané náklady na tunel jsou 20,5 miliardy korun a realizace má být zahájena v roce 2011," sdělil Hanzelka.

Podle Hospodářských novin ovšem definitivní projekt počítá už s náklady nejméně třicet miliard korun, tedy podstatně vyššími, než stanovilo vládní usnesení. Délka tunelu byla totiž prodloužena z původních 19,2 na 24,7 kilometru. Projekt už také nepočítá s přemístěním říčky Loděnice.

Tunel bude začínat na pražském Barrandově, mostem překlene řeku Berounku a vyústí v železniční stanici Beroun. "Pro rozvoj Berouna a dopravní obslužnost je plánovaný železniční koridor skvělou variantou. Obávám se ale, že jeho výstavba nebude dokončena v roce 2016, jak se o tom mluví a jak bych si přál. Je to příliš nákladná investice, takže předpokládám, že to bude trvat déle," řekl Právu starosta Berouna Jiří Besser.

Starosta Svatého Jana pod Skalou Jiří Ševčík zase považuje za důležité, že se podařilo prosadit tunelovou variantu třetího koridoru. "Bohužel jsme se proti tomu ozvali sami, ani ochránci přírody se nás moc nezastali. Nakonec jsme však docílili, že se budou stavět tunely a lokalita zůstane zachovalá. Povrchová trať by nebyla nic hezkého. Žije tady v údolí dost lidí, a navíc sem jezdí turisté," uvedl Ševčík.

S financováním pomůže EU

SŽDC doufá, že se tunel podaří dokončit do roku 2016. Cestování vlakem mezi Prahou a Berounem se pak zkrátí z nynějších čtyřiceti na pouhých osmnáct minut. "Právě pro významné zkrácení jízdních dob podporuje tuto tunelovou variantu i Západočeský kraj," informoval Hanzelka.

Podle zmíněného vládního usnesení mají celkové náklady na třetí koridor dosáhnout 75,6 miliardy korun. Dalších 41,9 miliardy bude do roku 2016 vynaloženo na modernizaci čtvrtého koridoru z Prahy přes České Budějovice do Lince. Celkem se tedy má do nových koridorů v průběhu jediného desetiletí investovat přes 117 miliard korun.

Na dotaz Práva, kde na to stát vezme, odpověděla už dříve Anna Kodysová ze SŽDC: "Počítáme s výrazným přispěním fondů Evropské unie."

Vlaky rychlostí až 300 kilometrů

Nynější železniční trať, vedoucí z hlavního města do Berouna podél řeky Berounky, se nedá pro potřeby třetího koridoru zmodernizovat, protože je na ní možné jezdit rychlostí nanejvýš 80 kilometrů v hodině.

Dnešní trať bude tedy v budoucnu sloužit pouze příměstské dopravě a pro koridor musí vyrůst zcela nová. SŽDC ji plánuje, stejně jako celý třetí koridor, na rychlost až 300 kilometrů v hodině.

Na dotaz, zda se na projektu nejdelšího tunelu v ČR podílejí i České dráhy (ČD), odpověděl jejich mluvčí Aleš Ondrůj: "S tímto projektem nemáme nic společného, je to plně v kompetenci SŽDC." Schválenou výstavbu třetího a čtvrtého koridoru ale ČD vítají.

"Už dnes máme vozidla schopná jezdit přes 200 kilometrů v hodině, rychlovlaky Pendolino i špičkové klasické lokomotivy od Škodovky," připomněl Ondrůj.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám